Ett dop i en kyrka. En kvinna med sin man bakom sig, håller barnet i famnen och skrattar. En manlig präst håller barnets hand.
Foto: Jesper Wahlström /Ikon

Dopet - livets första fest!

Kanske är det en ny liten människa som ska döpas eller så väljer du att döpas senare i livet – hur det än är, välkommen till dop! Här kan du boka doptid direkt på webben.

Boka tid och plats för dop

Klicka här för att boka dop på hemsidan >

Om det inte finns någon tid som passar er bra kan ni ringa expeditionen så hjälper de till: 054-14 14 00
Eller skicka e-post: karlstads.pastorat@svenskakyrkan.se

Klicka här för öppettider och adressuppgifter till expeditionen >

VARJE BARN ÄR UNIKT, varje människa är unik, VARJE DOP ÄR UNIKT

Att döpas är en är en betydelsefull handling, ett minne för livet. Du behöver inte prestera något eller vara på något speciellt sätt för att ta emot dopet. Och det är aldrig för sent för att döpas.

Ett barndop handlar om att välkomna ditt barn till familjen, vännerna och världen. I dopgudstjänsten sätts barnet i centrum. Att döpa sitt barn är ett sätt att ta upp barnet i kyrkans större gemenskap. Ett dop av en äldre person likaså.

Dopet är en unik handling för varje barn, ungdom och vuxen som döps. Varje dop är unikt.

Vi välkomnar dig i Guds familj och tar emot dig med kärlek och förväntan.

Med de orden välkomnas en ny medlem i Svenska kyrkan i samband med dopet.

Välj kyrka

Du kan själv välja den av våra kyrkor som passar dig bäst. Antingen har ni en egen dopgudstjänst i en av våra kyrkor eller så låter du döpa ditt barn under huvudgudstjänsten en söndag. Självklart finns det också möjlighet att döpa ditt barn i hemmet, i trädgården eller någon annanstans. Det kan behövas lite framförhållning, men det brukar alltid lösa sig.
Boka ditt dop här på hemsidan eller kontakta expeditionen >
Det finns dopklänningar att låna och även dopkläder i lite större storlekar.

Dopet är gratis

Ett dop kostar ingenting. Vad som kostar runtomkring bestämmer du, men dopklänning och lokal för dopkaffe är gratis. Ett dop behöver inte vara ett dyrt och stort arrangemang, utan en härlig och minnesvärd samvaro med nära och kära.

Så går dopet till

I kyrkan brukar den som ska döpas, föräldrar och faddrar gå tillsammans fram till dopfunten. Det blir en vandring från vardagen till dopets fest och glädje. Om barnet som ska döpas är litet brukar föräldrar eller faddrar hålla det, men barnet kan också gå själv. Vid dopsamtalet med prästen någon vecka innan dopet bestäms vilken musik och sång som ska sjungas och spelas. Här på hemsidan kan du läsa mer om hur ett dop går till och lyssna på lite musikförslag. Det finns också en sida med vanliga frågor om dopet.

DOPMINNE OCH DOPLJUS

Av prästen kommer ni att få ett dopminne. På dopminnet står den döptes namn, födelsedatum, dag för dopet och prästens namn. Med dopminnet är det lättare att komma ihåg att fira dopdagen bland annat genom att tända dopljuset som också överlämnas. Dopljuset är en symbol för Guds ljus som besegrat mörkret.

FADDRAR

Om det är ett barn som döps får det ofta faddrar i samband med dopet. Att få vara fadder brukar någon släkting eller vän känna som ett viktigt hedersuppdrag. En fadders finaste uppgift är att be för barnet och stödja det på alla sätt. Läs mer om att vara fadder.

Boka dop

Plats för högtid och fest! Boka kyrka, församlingshem och dopklänning via vår expedition.

Ett litet utomhusdop i vintertid vid ett öppet vatten.

Planera ett dop

I kyrkan är dopet alltid glädje och fest. Det kan göras enkelt, med få förberedelser och gäster om man vill eller som en stor fest med släkt och vänner närvarande.

En kvinna bär en liten flicka som klappar händerna.

Det betyder dopet

Dopet är en högtid som är förknippad med stor glädje och är öppet för alla, för små barn såväl som för vuxna.

Låna lite större dopkläder

Barn kan bli döpta i alla åldrar. Och nu finns det kläder i fler storlekar att låna. Här kan du se kläder från storlek 74 till 104. Det går också alldeles utmärkt att ha sina egna kläder.

En liljekonvalj ligger på en psalmbok uppslagen på Den blomstertid nu kommer.

Förslag på musik till dopet

Svårt att välja musik till dopet? Här finns ett urval av populära musikstycken samlade.

Dopklänningar hänger i galgar på några krokar.

Frågor och svar om dopet

Här finns svaren på de vanligaste frågorna om dopet samlade.

Boka på hemsidan, ring eller maila!

Det finns mycket mer att berätta och vi vill gärna hjälpa dig att välkomna ditt barn på bästa sätt och ge er ett minne för livet.

Har du frågor kring dopet - ring 054-14 14 00.
Du kan också karlstads.pastorat@svenskakyrkan.se så kontaktar vi dig.

Välkommen till dop i Karlstads kyrkor!