Story Map på Södra kyrkogården med judiska begravningsplatsen

Du kan gå en promenad full av historia med hjälp av din smartphone eller sitta hemma framför din dator/ läsplatta och upptäcka kyrkogården!

Story Map finns på både Södra kyrkogården och Gamla kyrkogården här i Kalmar för nyfikna Kalmarbor och besökare!

Story Map är ett system som Kalmar läns museum använder och utvecklar med massor av intressant material. Det har funnits på Gamla kyrkogården sedan 2016, och nu finns det alltså på Södra kyrkogården också. Våra kyrkogårdar är fyllda av livsöden och lokalhistoria – ibland också med många trådar ut i världen!

Att göra historiska promenader i närområdet på det här viset kan bli en extra bra sommaraktivitet i år när många behöver hålla sig hemomkring och guidade turer i större grupp inte är att rekommendera.

När du är på Södra kyrkogården kan du använda din smartphone -- en skylt med en QR-kod kommer snart att sättas upp --  och hemma kan du naturligtvis läsa samma information på din dator. Här är webbplatsen.

Vill du fördjupa dig ytterligare- läs mer här:

För info vänligen kontakta:

Birgitta Linåker

Kyrkogårdsförvaltningen i Kalmar

Chef för begravnings- och serviceverksamheten

Mer om Birgitta Linåker

Chef för begravningsverksamheten och serviceverksamheten med ansvar för Begravningslagen och planering av begravningsverksamheten