Dopdräkter i Kalmar Slottskyrka

Planerar din familj ett dop i Kalmar Slottskyrka? Vill ni låna en dopdräkt? Här är de dopdräkter som finns för utlåning!

Välkommen till Kalmar Slottskyrka!

Kalmar Slottskyrka ligger inne i Kalmar Slott, invigdes 1592 och är en av Sveriges populäraste bröllopskyrkor. Nästan varje lördag, nästan året runt, firar vi också dopgudstjänster här.

Slottskyrkan hör till S:t Johannes församling, och präster från Kalmar domkyrkoförsamling, Två Systrars församling, S:ta Birgitta församling och Heliga Korsets församling tjänstgör också här.

När ditt barn döps i Kalmar Slottskyrka har du möjlighet att låna en av de fyra dopdräkter som hör till kyrkan.

Dopdräkten Stjärnhimmel -- en av fyra som finns att låna i Kalmar Slottskyrka. Foto: Anke Decker

Dopdräkten

När ett litet barn ska döpas brukar det kläs en lång, vit dopdräkt. I Svenska kyrkan finns inga regler för vad den som döps ska ha på sig, men det är en gammal tradition att vara klädd i vitt när man döps. På en del platser kan föräldrarna välja dop med nedsänkning, och i så fall kläs barnet i den vita dräkten efter dopet.

Redan i de allra första kristna församlingarna var de döpta klädda i vita kläder.

Inom den kristna tron är vitt festens färg. Den är också förknippad med renhet och oskuldsfullhet.

Det är föräldrarna som valt att deras barn ska döpas. För barnet blir dopet något att växa in i. Den långa dopklänningen är en symbol för detta och för hur Guds kärlek och nåd är större än vad vi kan förstå.

Vid konfirmationen, när tonåringar och vuxna bekräftar att de vill leva som kristna och säger ja till sitt dop, använder många församlingar långa vita dräkter som kallas konfirmandkåpor. Man kan säga att den som konfirmeras tar på sig dopdräkten igen.

I vissa familjer har en dopdräkt funnits i många generationer. Ibland har familjemedlemmar också broderat varje barns namn och dopdatum på dräkten. En dopdräkt kan vara ett tydligt tecken på samhörighet över generationerna.

Här i Kalmar pastorat kan man alltså låna dopdräkt när ett litet barn ska döpas. Ett större barn som ska döpas kan klä sig i vita kläder, och tonåringar och vuxna kan låna en konfirmandkåpa som dopdräkt.

Text från Svenska kyrkans webbplats, bearbetad för Kalmar pastorat.

Dopdräkten Nypronros. Foto: Anke Decker

Nyponros

är en dopdräkt som passar de flesta barn mellan tre och fem månader.

Den är sydd i siden med applikationer.

Till Nyponros hör en hätta, och man kan också låna ett par tossor.

Nyponros är sydd av textilkonstnären Birgitta Franzén i Kalmar.

Dopdräkten Äppelblom. Foto: Anke Decker

Äppelblom

är en dopdräkt som passar de flesta barn mellan tre och fem månader.

Den är sydd i linne med spets.

Till Äppelblom hör en hätta, och man kan också låna ett par tossor.

Äppelblom är sydd av textilkonstnären Birgitta Franzén i Kalmar. På dräktens rygg har hon broderat orden "Ett liv ur dina händer, en gåva av Guds nåd".

Dopdräkten Stjärnhimmel. Foto: Anke Decker

Stjärnhimmel

är en dopdräkt som passar de flesta barn mellan ett halvår och nio månader.

Den är sydd i linne med guldbroderi.

Till Stjärnhimmel hör en hätta, och man kan också låna ett par tossor.

Stjärnhimmel är sydd av textilkonstnären Birgitta Franzén i Kalmar.

Hätta till dopdräkten Nyponros. Foto: Anke Decker

De tre dopdräkterna som Birgitta Franzén har sytt köptes in av Kalmar pastorat 2018.

Enklare dopdräkt
Vi har också en enklare dopdräkt, sydd i polyestertyg. Den passar de flesta barn som är runt tre månader.

Bokning av dopdräkt
För bokning av dopdräkt, kontakta någon av vaktmästarna i S:t Johannes församling -- se nedan!

Klänningarna hämtas och lämnas efter överenskommelse i
S:t Johannes kyrka
Hanellsgatan 5
39244 Kalmar

Denna information finns också i form av en broschyr som du kan hämta här.