Framför tre smala kyrkfönster hänger i tur och ordning ett hjärta, ett ankare och ett kors.
Foto: Alex & Martin /Ikon

Våra nio kyrkor

Här hittar du information om församlingens kyrkor. Vi hoppas du känner att du nästa gång vill besöka dem i verkligheten. Välkommen!

Östra Torps kyrka

Räknas numera som församlingskyrka för Smygehamn. Nuvarande kyrka byggdes 1911 efter att den tidigare brunnit ner under en gudstjänst 1909.

Lilla Isie kyrka

Lilla Isie kyrka ligger i Västra Torps by. Tidigare låg en medeltida kyrka några kilometer norrut mot Södra Åby i Lilla Isie by. Kvar på ödekyrkogården finns en häckplantering som visar var den gamla kyrkan var placerad.

Lilla Beddinge kyrka

Lilla Beddinge kyrka är en korskyrka, byggd 1882, ritad av domkyrkoarkitekt Hugo Zettervall. På den gamla kyrkogården i norra delen av byn har det tidigare legat en medeltidskyrka.

Äspö kyrka

I Äspö kyrka finns remarkabla och välbevarade kalkmålningar, målade av Everlövsmästaren i slutet av 1400-talet.

Vit kyrka med torn och rött tegeltak.

Hemmesdynge kyrka

Hemmesdynge kyrka är en medeltidskyrka där de äldsta delarna är från 1100-talet och kallas även S:ta Maria kyrka.

Källstorps kyrka

Källstorps kyrka, byggd i nygotisk stil, och kringbyggda mur är byggda i tegel på 1850-talet. Iögonenfallande är tornets vattenutkastare, i form av drakhuvuden, ett i varje hörn.

Korskyrka i röd tegel med torn i mitten av kyrkan.

Tullstorps kyrka

Tullstorps kyrka är en ovanlig korskyrka från 1840-talet. Den ersatte en medeltida kyrka från 1100-talet.

Södra Åby kyrka

Nuvarande Södra Åby kyrka ersatte en medeltida kyrka år 1869-1870. Stenar från den gamla kyrkan återanvändes vid byggandet av den nuvarandekyrkan. Även dopfunten finns kvar sedan medeltidskyrkan.

Vit kyrka med torn och rött tegeltak.

Östra Klagstorps kyrka

Östra Klagstorps kyrka är från 1800-talet och har genomgått flera renoveringar i varierande omfattning. I koret finns sedan 1955 fantastiska glasfönster.

Antal sittplatser i våra kyrkor:

Östra Torps kyrka 210
Lilla Isie kyrka 230