Foto: Olle Thoors

Lena ny kontraktsprost i Norra Norrbottens kontrakt

Nyhet Publicerad

Biskop Åsa Nyström har utnämnt Lena Tjärnberg att vara kontraktsprost i Norra Norrbottens kontrakt. Hon arbetar till vardags som kyrkoherde för Svenska kyrkan i Kiruna.

Lena Tjärnberg är till vardags kyrkoherde i Kiruna pastorat. Hon är ursprungligen från Strängnäs och studerade teologi vid Umeå universitet. Sin första tjänstgöring som präst hade hon i Jukkasjärvi församling där hon också varit församlingsherde.

– Jag ser fram emot att jag på flera olika sätt får möjligheten att bidra till en kyrka som är viktig och relevant för många i Norra Norrbottens kontrakt, säger Lena Tjärnberg.

Kontraktsprosten är biskopens förlängda arm och biträder bland annat inom områdena ledning och tillsyn.

– Den främsta utmaningen nu, som jag ser det, är rekrytering av diakoner och präster. Att få sökande att kunna se det fantastiska med att verka och bo i norraste norr. Så som jag gjorde när jag flyttade till Kiruna 2015, säger Lena Tjärnberg.

Förordnandet gäller från och med 1 januari 2022 till och med den 31 december 2024.

Norra Norrbottens kontrakt
Kontraktet består av:

Gällivare-Malmbergets pastorat (Gällivare församling och Malmbergets församling)
Haparanda församling
Kalix församling
Kiruna pastorat (Jukkasjärvi församling, Karesuando församling och Vittangi församling)
Pajala församling
Överkalix församling
Övertorneå församling

Kontraktsprosten
En kontraktsprost har uppgifter med tydlig koppling till biskopens funktion och biträder henne bland annat inom områden som ledning och tillsyn. I Luleå stift finns sex kontrakt, det vill säga församlingar som ligger geografiskt nära varandra. I många fall fungerar kontraktet som ett samverkansforum för de anställda. Man ordnar till exempel gemensamma utbildningar.