Diakoni

Gubbträff, Promenadträffar, Ventilen, Väntjänsten, Jourkassen, Kaffe & Prat - Knep & Knåp.

Diakoni betyder tjänst och innebär omsorg om människan i livets olika situationer. Diakoni är att erbjuda helande miljöer, att genom hembesök eller i gemensamma samlingar skapa mänsklig kontakt och samhörighet. Det sker också globalt genom att Svenska kyrkan arbetar internationellt för fred, rättvisa och hållbar utveckling, ofta genom kyrkor och organisationer i de områden som behöver vårt stöd.
Församlingens närvaro i samhället är en viktig sida av diakonin.

Verksamheter

Välkommen till våra olika verksamheter.

Väntjänst

Ge av din tid till medmänniskor.

Monica Bjurström, församlingsassistent med diakonal inriktning
tfn 0281-757 15

Annacari Jons, församlingsassistent med diakonal inriktning
Tfn 0281-757 11

En diakon håller en annans hand i sina händer. Ett stearinljus med kristusmonogram brinner på bordet mellan dem.

Diakoni – kyrkans omsorg

Diakoni är kyrkans omsorg om medmänniskan och skapelsen, ibland kallas det också kyrkans sociala arbete. Det handlar om att genom delaktighet, med respekt och i ömsesidig solidaritet möta människor i utsatta livssituationer. Grunden för arbetet är Guds kärlek, som den möter oss i Jesus Kristus.