Järfälla församlings miljöarbete - historik

Bikupor, laddstolpar och ekologiska oblater är bara början.

Mycket har hänt sedan Järfälla församling påbörjade sitt systematiska hållbarhetsarbete i januari 2014. Vi har gått från insikt och medvetenhet via teori till praktik, och ställt om våra verksamheter så att miljöperspektivet finns med i alla led från planering till genomförande, och på alla plan - från det mest basala till övergripande planer och åtgärder.

Miljöåtgärder i urval

UTBILDNING

• All personal har deltagit i Järfälla kommuns grundläggande miljöutbildning.
  • Personal som nyanställs får information om församlingens miljöarbete och policy. Vad miljöarbetet konkret innebär, och hur vi förhåller oss till den miljömässiga aspekten i allt vi företar oss.

KOMMUNIKATION

• Församlingen arbetar aktivt med kommunikation kring sitt miljöarbete via sociala medier, hemsida, foldrar, i församlingstidningen Tusen Möjligheter (som går till samtliga hushåll i Järfälla). Tidningen trycks på miljövänligt papper, och kan också läsas som e-tidning.

EL

• En energikartläggning av församlingens samtliga fastigheter har genomförts, med förslag till åtgärder.
  • Alla anställda har en medvetenhet om vikten av att minska elförbrukningen och grundläggande kunskap om energibesparande åtgärder i vardagen, som att stänga dörrar, släcka lampor, stänga av datorer och elektronik.
  • Lampor byts ut mot LED.
  • Backup av församlingens IT-system hanteras genom Svenska kyrkan centralt, istället för av en egen energikrävande backupstation.
  • Fyra laddstolpar finns för elbilar.
  • Församlingen är delägare i Kyrkvinden (som är en ekonomisk förening, och har som mål att förmedla och producera miljövänlig elkraft främst med vindkraftverk).

KEMIKALIER

• Stor insikt om att kemikalier påverkar miljön. Fasar ut kemikalier och övergår till miljöanpassade produkter. Total genomlysning av vilka material och kemikalier som används inom de olika verksamheterna.
  • Församlingens förskolor har tagit bort kemikalier och plaster i alla leksaker.
  • Antalet produkter som används inom lokalvård minimeras, byts ut och granskas utifrån krav om miljömässig hållbarhet. Städsamordnaren utbildar kontinuerligt vaktmästarna inom utbud, användning och dosering av miljömässigt hållbara produkter.

MAT

• En policy för ekologiska inköp tillämpas i församlingens alla verksamheter.
  • Vi köper ekologiska / krav- och rättvisemärkta livsmedel.
  • Vegetarisk mat serveras under personaldagar. Mat som blir över skänks till behövande.
  • Caféet i Maria kyrka serverar lunch fyra dagar i veckan med 50 matgäster per dag. Vegetarisk lunch serveras tre dagar av fyra, och överbliven mat säljs som take away.
  • I nattvarden används ekologiska oblater.

NATUR

• Det finns åtta utplacerade bikupor som varje år producerar 160 burkar honung, och åtta insektshotell samt ett flertal vedtravar för solitärbin och insekter.
  • Fredade gångstråk för grodor skyltas på griftegården under säsong.
  • Stora gräsytor som inte används till gravkvarter har såtts till blomsterängar, som klipps en gång per år för att gynna insekter och fjärilar.
  • På griftegården sker all bevattning med vatten från Mälaren.
  • Ogräs bekämpas med hett vatten.
  • Naturlig gödning används.
  • På griftegården finns en odling av perenner, som planteras ut på gravarna.
  • Elstängslet som skyddar griftegården från vildsvin laddas av solceller.

FORDON och MASKINER

• Andelen eldrivna maskiner är nu 90%, och uttjänta fordon ersätts med eldrivna. Det finns fem mindre el-bilar och tre el-mopeder.
  • Församlingen äger fem bilar och en buss, samtliga drivs med miljöklassad diesel. När fordon ersätts ska valet av nya fordon alltid baseras på den senaste miljöforskningen och på vad verksamheten kräver.

INKÖP

• Alla anställda följer församlingens inköpspolicy.
  • Komplett genomlysning av alla inköp. Sortimentet reduceras och levereras av fåtal leverantörer. Samtliga inköp granskas utifrån miljömässig hållbarhet.
  • Vi går från att köpa möbler till att hyra. Överblivna möbler delas bland de olika verksamheterna för att öka återanvändningen.
  • Interna transporter av mindre inköp och post samordnas i egen regi två ggr/vecka.

SOPOR och ÅTERVINNING

• Sopsortering sker i alla fastigheter av matavfall, glas, plast, metall, kemikalier, farligt avfall, batterier och trasiga elprodukter. Kärl för pappersinsamling installeras i samtliga arbetsrum.
  • Skrivarna är förinställda på dubbelsidiga utskrifter.
  • Dokument skickas och hanteras digitalt hellre än på papper.
  • Inkommande fakturor scannas och tas emot digitalt.
  • De förtroendevaldas kallelser, dokument och protokoll skickas ut i digital form via läsplatta.
  • Stearinljusstumpar samlas in och stearinet återvinns till nya ljus.

SOCIAL HÅLLBARHET

• Järfälla församling bidrar till social hållbarhet och har blivit Maryförsamling.