Foto: Gustaf Hellsing/Ikon

Godkännande av publicering av personuppgifter Approval of publication of personal data

Personuppgiftslagens syfte är att skydda människor mot att deras personliga integritet kränks när personuppgifter behandlas.

Tillstånd för namn- och bildpublicering

Enligt personuppgiftslagen (PuL) krävs det tillstånd av personer vars namn och bild finns publicerade på en webbsida på internet.

Tillstånd för fotografier och videofilmer

På Jämshögs församlings hemsida kommer en del av verksamheten att publiceras. För att levandegöra den rapporteringen är det trevligt med bilder på barn i lek och arbete.

Alla människor får inte - eller bör inte - synas på bild i offentliga sammanhang, till exempel de med skydda identitet.

Innan en bild eller videofilm på identifierbara och/eller namngivna individer publiceras måste vårdnadshavare ge sitt samtycke. Fotografen måste försäkra sig om att fotograferade och filmade människor är införstådda i hur bilden eller filmen ska användas.

Översikts- och avståndsbilder med många människor behöver inge samtycke

Detta förhållningssätt gäller allt bild- och filmmaterial där Jämshögs församling är beställare, alltså även bildmaterial till trycksaker och fristående videofilmer.

Exempel:

Översiktsbilder på flera lekande barn, alltså miljöbilder, kräver inget samtycke.

Om fotografen däremot väljer ut två av barnen för en arrangerad bild så krävs samtycke av deras vårdnadshavare.

Här finns blankett för godkännande av publicering av personuppgifter att ladda ner och skriva ut. Blanketten lämnas sedan till ledare, expeditionen i Jämshög eller skicka blanketten till Jämshögs församling, Bygatan 2, 293 72 Jämshög.

Godkännande av publicering

Approval of publication of personal data

Godkännande av publicerin på arabiska