Foto: Evelina Grönlund

Händer alltid

Här hittar du info om allt som alltid händer (var och varannan vecka) i pastoratet.

Söndagar:

Varje söndag firar vi Gudstjänster i våra kyrkor – i kalendern här på hemsidan finns mer exakt information. Varmt välkommen till kyrkan och gudstjänsternna.

Vår söndagsskola heter Söndagsfröna, och träffas i Horreds kyrka vid gudstjänsterna under terminerna. Alla barn mellan 3 till 10 år är välkomna. När det är familjegudstjänst i någon av våra kyrkor är söndagsfröna istället med där. För mer information, kontakta Veronica Magnusson, 072-210 50 82.

Måndag-Fredag: Middagsbön i Klockaregården i Horred.

Måndag till och med torsdag ber vi middagsbön i Klockaregården, alldeles intill Horreds kyrka, kl. 12:00. Välkommen.

Måndagar:

Måndagskyrkan är kyrkans undervisning för de mindre barnen. Måndagskyrkan träffas varje måndag i Horreds församlingshem och är uppdelad i två grupper:

Barn 3-5 år kl. 13:30-14:30.

Barn 6-9 år kl. 15:00-16:30.

Ledare är Gunilla Sohlberg, Elisabet Åberg Adrian & Lydia Beskow. Hör av er till Gunilla Sohlberg (072-218 09 86) för anmälan och mer information.

Barnkören i Horred träffas och övar efter måndagskyrkan, 16:30-17:15, i Horreds församlingshem. Barn mellan 6 och 12 år är varmt välkomna. För information och anmälan, kontakta kantor Veronica Magnusson, 072-210 50 82.

Horreds kyrkokör övar varje måndag, 18:30-20:00. Vi sjunger i Horreds församlingshem. För information och anmälan, kontakta kantor Veronica Magnusson, 072-210 50 82.

Tisdagar:

Kyrkis (Vuxen-Barn-gruppen), en öppen grupp för mindre barn och deras föräldrar, träffas varje tisdag kl. 09:00-11:30 i Horreds församlingshem. Ledare är Veronica Magnusson. Varmt välkomna!

Varje tisdagskväll kl. 18:30 samlas vi till Bön och Lovsång – en fri och enkel gudstjänst där stillhet och att be och sjunga tillsammans är i fokus. Stilla musik från kl. 18:15. Från November till April möts vi i Klockaregården, på sommarhalvåret i Horreds kyrka.

Varannan tisdagskväll (jämna veckor) är det Bibelstudium i Klockaregården intill Horreds kyrka. Vi möts kl. 19:15, direkt efter Bön och Lovsång, och läser Bibeln och samtalar, till ungefär kl. 20:30. Våren 2024 arbetar vi vidare med Johannesevangeliet. Välkommen med!

Onsdagar:

Varje onsdag firas Gudstjänst på Ekås äldreboende i Horred, kl. 11:00. Gudstjänsten firas för och med dem som bor på Ekås och i trygghetslägenheterna i närheten. Första onsdagen i varje månad firas Mässa (gudstjänst med nattvard). Välkommen du som finns med i detta sammanhang!

Varje onsdagskväll firas veckomässa kl. 18:30. OBS! Från November till April firas mässan i Klockaregården, på sommarhalvåret i Horreds kyrka. En kortare och enklare mässa med fokus på att ta emot Kristus i sakramentet. Från 18:15 är det bön för fred i Ukraina & Israel och annat som är aktuellt och viktigt för oss.

Varje onsdagskväll kl 19.00 övar Istorp-Öxnevalla kyrkokör. Nya medlemmar är varmt välkomna! Hör av dig till Gunilla Sohlberg (072-218 09 86) för mer information. Välkomna!

Torsdagar:

KUB är gruppen för alla barn som går i mellanstadiet (4:an till 6:an). KUB träffas varje torsdag 16:00-18:00 i Horreds församlingshem. Ledare är Lydia Beskow & Gunilla Sohlberg.

Vår ungdomsgrupp heter Batach (betyder ”frimodighet” på hebreiska), och är för dig som är 13-19 år. Vi träffas varje torsdagskväll kl. 19:00 i Horreds församlingshem (Drop-In från kl. 18:30). Vi fikar, spelar pingis, hänger i vårt café, spelar spel, läser bibeln tillsammans, ber, sjunger lovsång och ibland har vi gäster eller åker och hälsar på andra ungdomsgrupper. Ledare är Lydia Beskow och Fredrik Borglin.

Fredagar:

Gemenskapsgruppen träffas varannan fredag (jämna veckor våren 2024), kl. 10:00-12:00, i Horreds församlinghem. Andakt, kaffe & smörgås, och sedan följer någon aktivitet eller gäst. Välkommen med! För information: Kontakta Fredrik Borglin, som nås på 072-218 09 82.

Något som också alltid händer är att du som skulle vilja samtala med någon alltid är välkommen att höra av dig. Vi gör också gärna hembesök – men vi vet inte alltid vem som bäst behöver detta. Om du vill samtala, ha hembesök, eller vet någon som skulle behöva det, hör gärna av dig till någon av oss präster: Daniel (072-218 09 83) eller Fredrik (072-218 09 82).