Nyhet Publicerad Ändrad

Vill du bli medlem i Svenska kyrkan? Välkommen! Här finns information om hur det går till. I Svenska kyrkan finns det plats för dig som tror – eller tvivlar. För dig som längtar efter rättvisa och en bättre värld, som vill sjunga i kör eller ha gemenskap..

Medlemskap – mer än du tror

Du har säkert mött Svenska kyrkan fler gånger än du tror. Kanske din granne, arbetskamrat, mannen med hunden du möter på springturen. Svenska kyrkan är alla människor som bor och vistas i Hudiksvallsbygdens församling och är medlemmar. Fler än du tror! Kanske du tänker att Svenska kyrkan är de som samlas på söndag till gudstjänst eller prästen, musikern och vaktmästaren du möter vid en av livets stora händelser, som dop, konfirmation, bröllop eller begravning. Svenska kyrkan är mer än så. Tillsammans är vi Svenska kyrkan!

De är vi som nattvandrar, hälsar på din gamla mormor, brer smörgåsar till språkcaféet, stickar sockar och vantar till dem som fryser, tar ledaransvar för nya konfirmander, sjunger i gudstjänst och på äldreboenden. Det finns också många bedjande händer för alla de som på olika sätt har det svårt och inte har några krafter kvar att kämpa, både här hemma och ute i världen.

Svenska kyrkan Hudiksvallsbygden vill vara en växtplats för tro och liv.

Du är välkommen oavsett om du är medlem eller ej. Men som medlem blir du en del av Svenska kyrkan som arbetar och ber för

• de unga
  • de äldre
  • flyktingar
  • fred i världen
  • en bättre planet.

Vi tillsammans gör det tolv månader om året, både i Sverige och världen.

I kyrkan sysslar vi med både tro och handling

Den kristna tron är utmanande, för Jesus uppmanade oss att bry oss om varandra och stötta dem som har det svårt.

Vill du veta mer om kyrkan – kanske för att delta i gudstjänster, hitta din egen tro, engagera dig eller för att få stöd och hjälp? Välkommen att titta runt på hemsidan eller kontakta församlingsexpeditionen så hjälper de dig vidare.

i Svenska kyrkan

Medlem i Svenska kyrkan

Här hittar du blanketter för medlemskap i Svenska kyrkan

Ny medlem

Välkommen som medlem i Svenska kyrkan och Hudiksvallbygdens församling!

Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem. Matteus 7:12