Förskola & kyrka

Huddinge församling har program speciellt riktade till förskolor och dagbarnvårdare. Barn har ofta många frågor som: Hur var det att leva på Jesu tid? Hur ser olika saker ut i kyrkan och vad används de till? Hur ser Huddinge ut från kyrktornet? Vi försöker besvara dem på ett spännande sätt med mycket delaktighet.

För förskolor och dagbarnvårdare erbjuder vi:

Bygga kyrka
Bygga kyrka är ett bra pedagogiskt sätt att lära barnen om vad kyrkan är för något och vad kyrkan haft för roll i samhället genom tiderna. Bygga kyrka är två tillfällen, vid det första tillfället kommer vi ut till er på förskolan eller hem till er dagbarnvårdare och bygger tillsammans med barnen i hop en liten minikyrka. Vi pratar om de saker som finns i kyrkan och vad det används till. Vid nästa tillfälle ca en vecka efter det första, får barnen komma till kyrkan och se hur sakerna ser ut på riktigt. Barnen får upptäcka kyrkan med hjälp av olika uppdrag. Det andra besöket avslutas med en tornuppstigning, där de barn som vill får se på klockorna och titta på utsikten. För att tornuppstigningen ska kunna genomföras krävs det att pedagoger från er följer med upp i tornet.

Julkrubba
Vi bjuder in er till julkrubba i Tomtberga kapell. Vi berättar om den första julen om den natt då Jesus föddes. Hur var det att leva på den tiden? Hur tänkte och kände Maria och Josef för sitt speciella barn som de väntade? Barnen tas med på en resa tillbaka i tiden och får vara med i berättelsen då det hela började. Träffen avslutas med att barnen bjuds på saft och pepparkakor.

Påskens mysterium
Efter att många barn undrat om varför dom egentligen dödade Jesus erbjuder vi nu påskens mysterium för de allra minsta. Vi bjuder in er att komma till oss i våra barnlokaler där bjuds barnen på berättelsen om vad som hände på påsken då Jesus dog. Berättelsen är väl anpassad för förskoleåldern. Efteråt bjuds barnen på saft och kaka under en ritstund då vi finns med för att fånga upp de frågor och funderingar som barnen fått under berättelsen.

för bokning och Mer information om förskola & kyrka

För mer information och bokning av de olika aktiviteterna, kontakta Jessica.

Jessica Sandbacka, församlingspedagog
08-588 697 97 jessica.sandbacka@svenskakyrkan.se