Biologisk mångfald

Vi i Höks pastorat arbetar aktivt med att främja biologisk mångfald och att utveckla klimatsmarta kyrkogårdar. Här finns information om vilka tekniker vi använder oss av.

Svenska kyrkans färdplan för klimatet innebär att vi ska minska vår egen klimatpåverkan.

I kyrkogårdsförvaltningar runt om i landet sker ett stort omställningsarbete för att kunna bli klimatneutrala till 2030. Inom projektet Klimatsmarta kyrkogårdar arbetar man bland annat med återbruk av gravstenar, klimatsmart krematorieteknik, kyrkogårdens vatten som samhällsresurs, och biologisk mångfald mm. Det finns mycket att göra – allt kan inte göras på en gång.

I Höks pastorat har vi sedan flera år tillbaka arbetat med övergång från fossila bränslen till akrylatbensin och batteridrift för våra arbetsmaskiner och verktyg.

Genom att använda planteringslådor med vattenreservoar behöver vi inte vattna lika ofta, och vattenförbrukningen blir mindre då vattnet stannar vid blommornas rötter och inte rinner ut i gräsmattan.

Vi ser över möjligheten att placera solceller på våra kyrkogårdsbyggnader.

Vi har påbörjat en insats för att gynna vilda pollinatörer, till exempel vildbin och fjärilar, som har det svårt i dagens moderna landskap. Många blomrika miljöer har försvunnit och boplatserna har blivit färre. Både antalet arter och antalet individer minskar. Det är allvarligt eftersom vi är beroende av pollinering för bland annat fungerade ekosystem och vår livsmedelsförsörjning.

Kyrkogårdar och omkringliggande mark kan, med justerad skötsel, bidra till att vända den negativa trenden. Vi kommer låta bli att klippa vissa utvalda gräsytor för att främja ängsblommor, och fortsätta plantera pollen- och nektarrika växter i rabatterna.

Vi kommer sätta ut skyltar på de aktuella ytorna för att informera om varför det till en början kanske kommer att se lite ovårdat ut.

Klicka gärna in på länkarna:
Film om att bevara naturvärden
En film om ängsgräs