Vi firar ett mirakel och ber för ert barn

Dopet är en Guds gåva till alla människor, en öppen inbjudan till livet utan finstilt. I dopgudstjänsten hälsar vi en ny människa välkommen, både till församlingen och familjen. För dig som förälder kan dopet vara ett tecken på tacksamhet – tänk att just Du har fått bli förälder till detta mirakel.

Löftet
Dopet är glädjens och livets fest. I dopet finns löftet om att Gud är med oss under livets alla dagar oavsett vad som händer. Genom hela kyrkans historia har dopet varit den synliga bekräftelsen på varje människas självklara samhörighet med Gud.

Fadder
Att bli fadder är ett förtroendeuppdrag. En fadder skall vara en vuxen vän som finns till hands för barnet genom livet. För att bli fadder måste man själv vara döpt. En viktig uppgift för faddern är att berätta för barnet om dopet och om Gud. Det kan också vara viktigt att uppvakta på dopdagen.
Man måste inte ha en fadder och man kan också välja en eller flera.

Dopfest
Man behöver naturligtvis inte ha dopfest efter gudstjänsten. Många väljer dock att samla släkt och vänner efteråt till kaffe och tårta. Vill du låna lokal kan du boka det samtidigt som du bokar tid för dopet.

Här når du oss
Du är välkommen att boka tid för dop genom vår expedition. När du bokat en dag som passar tar den präst som skall ta hand om dopet kontakt och bokar tid för dopsamtal. Då får ni tillfälle att tala om dopets innebörd och självklart era önskemål och förväntningar.

Dopklänning

Skulle ni vilja låna en dopklänning så har Herrestads församling en dopklänning med tillhörande satinband i tre olika färger. Vitt, blått samt rosa. Bilder på klänningen finner ni nedan.

Herrestads dopklänning med vitt satinband
Herrestads dopklänning med blått satinband
Herrestads dopklänning med rosa satinband