Kyrkor i Härnösands stift

Svenska kyrkan förvaltar Sveriges främsta sammanhållna kulturarv i form av kyrkobyggnaderna. I Härnösands stift finns ungefär 220 kyrkor och kapell, de flesta anses så värdefulla att de skyddas av kulturminneslagen. Ett 20-tal av kyrkorna är byggda på medeltiden och ytterligare några har delar bevarade med tydlig medeltida prägel.

Ett kollage av medetiltida kyrkliga interiörer och exteriörer.

21 medeltida kyrkor

Vid medeltidens slut fanns minst 103 kyrkor inom Härnösands stifts nuvarande gränser. Av dessa kyrkor är 21 bevarade och används än i dag för det ändamål som avsågs när de uppfördes. Här kan du kika in i alla de kyrkor som ingått i stiftets projekt Medeltiden.

Hitta till kyrkan via Kyrkguiden

Med Svenska kyrkans mobilapp Kyrkguiden kan du hitta till Svenska kyrkan med hjälp av mobiltelefonen. Du kan också se vad som händer i kyrkan och planera gudstjänster och annat som du inte vill missa. Appen är gratis och finns för både iPhone och Android.

Kyrkobyggnader och kulturarv

Våra kyrkor är fulla av historia. De är inte muséer utan ett levande kulturarv. De används fortfarande. Här firas regelbunden gudstjänst och här äger viktiga händelser i människors liv rum. Många är vi som känner starkt för kyrkobyggnaden. Det är viktigt att den finns där och att den vårdas.

Skärmbild av sidan kyrkokartan.se

Kyrkokartan

På kyrkokartan kan du söka bland över 3600 svenska kyrkor som ingår i Svenska kyrkan. Här kan du recensera din lokala kyrka, hitta en vacker kyrka att besöka för en utflykt eller hitta en bra kyrka för exempelvis ett bröllop