Tre kollekthåvar står lutade mot en stenvägg.
Foto: Albin Hillert

Kollekter

Delandet hör till det kristna livets innersta kärna och därför är upptagandet av kollekt en viktig del i kyrkans gudstjänstfirande och någonting mer än att bara samla in pengar. Delandet, gemenskapen och den utgivande kärleken i gudstjänsten blir påtaglig och verklig i kollekten.

Dags ansöka om stiftskollekt

Organisationer med verksamhet inom den grundläggande uppgiften kan ansöka om att bli tilldelad en stiftskollekt, förutsatt att verksamheten når stora delar av Härnösands stift.

Domkapitlet i Härnösands stift har möjlighet att besluta om tio tillfällen per år för upptagning av stiftskollekt.

Intresseanmälan skickas senast 1 april till harnosand.stift@svenskakyrkan.se

För frågor:
Tomas Pålsson, Administration/Service
Direkt: 0611-254 08
E-post: tomas.palsson@svenskakyrkan.se

Kollekttillfällena delas mellan nationell nivå, stift och församling. Domkapitlet fastslår en kollektlista för varje år där de olika ändamålen beskrivs. Här hittar du kollektcirkulär för riks- och stiftskollekterna.