Foto: Uno Gradin

Välbesökt Gudstjänst på Lungön 24 juni

Välbesökt Gudstjänst på Lungön

Första söndagen efter midsommardagen är det av traditon gudstjänst i Lungö kapell.  Många sommargäster från Lungön och besökare från Hemsön och centralorten mötte upp i det vackra vädret  även denna söndag.

Kyrkbåten som hämtar deltagare vid Lungö brygga på Hemsön hade denna gång bytts ut mot en sjösäker flotte på pontoner.  Denna framfördes lugnt och säkert av den rutinerade båtföraren Urban Wiklund. Denne har själv sina rötter på Lungön.

Efter ankomsten till bryggan i Källan följde en uppfriskande fotvandring i den vackra naturen upp till kapellet. Detta ligger mycket vackert på en höjd ovanför Sundhamn.

Det var glädjande nog många deltagare i kapellet. Gudstjänsten leddes av pensionerade prästen Lisbet Magnusson från Uppsala som hoppat in som vikarie.

I sin predikan talade Magnusson om Johannes döparens livsverk som bland annat bestod i att förbereda för Jesu ankomst till jorden. Johannes döpte också som bekant Jesus i Jordanflodens vatten.

Gudstjänsten förgylldes av musik som framfördes på den gamla orgeln i kapellet av organist Marco Fonseca.

Tjänstgörande kyrkvärd var kyrkorådets ordförande Ingrid Flodin.

Ett klickande på internet visar att kapellet på Lungön uppfördes 1865. Tornet kom till på 1880-talet. Kapellet ägs av Säbrå församling som även sköter den intilliggande kyrkogården där många Lungöbor har fått sin sista vila.

Du som missade söndagens gudstjänst på Lungön har en chans till. Den andra gudstjänsten för året I kapellet på Lungön genomförs söndagen den 8 juli. Båt ( numera flotte) hämtar vid Lungö brygga i god tid före gudstjänsten.

Text & foto: Uno Gradin