.jpg?doprocessing=1&ci=0%2c83%2c4000%2c2500&rc=2952%2c716&w=936&ra=1.6&c=85)
Nyhet / Publicerad 16 maj 2025 / Ändrad 20 maj 2025
Toner som bär det outsagda
Från Sweelinck till Eben – orgelmusik som för orden vidare där de inte räcker till.
Onsdag 30 juli kl 20.00
Kvällens program
Jan Pieterszoon Sweelinck (1562–1621)
Fantasia Chromatica in D
Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Chaconne in d minor from Bach’s 2nd violin partita
Arr. för orgel: Wilhelm Middelschulte (1863–1943)
Herman Berlinski (f.1957)
The burning bush
Johan-Magnus Sjöberg (f.1953)
Orgelmeditation över ”Jesu, meine Freude”
Peter Eben (1929–2007)
False promise of a golden age
Ur ”The Labyrinth of the world and the Paradise of the heart”
Aivars Kalejs (f. 1951)
Toccata över ”Allein Gott in der höh sei”
Albina Veisland
Denna konsert bjuder på ett mångfacetterat program där orgelns uttryckskraft får lysa genom epoker och stilar.
Vi börjar i den tidiga barocken med Jan Pieterszoon Sweelincks Fantasia Chromatica, där kromatikens djärva uttryck möter kontrapunktisk elegans. Johann Sebastian Bachs mäktiga Chaconne i d-moll, ursprungligen för soloviolin men här i Wilhelm Middelschultes storslagna orgelarrangemang, fördjupar upplevelsen ytterligare.
Den judisk-amerikanske tonsättaren Herman Berlinski ger i The Burning Bush en dramatisk och andlig tolkning av det heliga mötet i öknen, medan Johan-Magnus Sjöbergs Orgelmeditation över "Jesu, meine Freude" erbjuder en stilla, nordiskt färgad betraktelse över en älskad koral.
Peter Ebens False Promise of a Golden Age, hämtad ur det existentiella orgelverket The Labyrinth of the World and the Paradise of the Heart, leder lyssnaren in i människans inre sökande och vilsenhet.
Avslutningsvis hör vi lettiske Aivars Kalējs' virtuosa Toccata över "Allein Gott in der Höh sei Ehr", där lovsången klingar med både kraft och klarhet.
En konsert där det tidlösa möter det samtida – där varje verk blir en länk i en kedja av andlig och musikalisk fördjupning.
Denna konsert bjuder på ett mångfacetterat program där orgelns uttryckskraft får lysa genom epoker och stilar.
Vi börjar i den tidiga barocken med Jan Pieterszoon Sweelincks Fantasia Chromatica, där kromatikens djärva uttryck möter kontrapunktisk elegans. Johann Sebastian Bachs mäktiga Chaconne i d-moll, ursprungligen för soloviolin men här i Wilhelm Middelschultes storslagna orgelarrangemang, fördjupar upplevelsen ytterligare.
Den judisk-amerikanske tonsättaren Herman Berlinski ger i The Burning Bush en dramatisk och andlig tolkning av det heliga mötet i öknen, medan Johan-Magnus Sjöbergs Orgelmeditation över "Jesu, meine Freude" erbjuder en stilla, nordiskt färgad betraktelse över en älskad koral.
Peter Ebens False Promise of a Golden Age, hämtad ur det existentiella orgelverket The Labyrinth of the World and the Paradise of the Heart, leder lyssnaren in i människans inre sökande och vilsenhet.
Avslutningsvis hör vi lettiske Aivars Kalējs' virtuosa Toccata över "Allein Gott in der Höh sei Ehr", där lovsången klingar med både kraft och klarhet.
En konsert där det tidlösa möter det samtida – där varje verk blir en länk i en kedja av andlig och musikalisk fördjupning.