Så tyckte vi om konfirmationen

Vi har ställt fem frågor till våra färskaste konfirmander. Här kan du läsa om vad de tyckte var bäst med att konfirmera sig!

Herrman Ehinger, 15 år

Varför valde du att konfirmera dig?

Min syster gjorde det och hon sa att det var jättekul – och det var jättekul!

Vad tycker du har varit bäst när du tittar tillbaka?

Gemenskapen och det har varit väldigt roliga lekar. Mycket skratt!

Har du någon händelse som betytt något extra för dig?

Det var jättemycket kul. Exempelvis folk som föreläst för oss om olika saker.

Hur skulle du beskriva din tro idag?

Jag tror på något men jag vet inte vad.

Vad skulle du säga till den som funderar på att konfirmera sig?

Ge det en chans! Jag var väldigt nervös innan men det gick ju bra. Det är bra gemenskap.

Hanna Rask Lind, 15 år

Varför valde du att konfirmera dig?

Jag tyckte det var en rolig grej. Jag har en kompis som gjorde det också och det var väldigt roligt. Gotlandslägret var jättekul!

Vad tycker du har varit bäst när du tittar tillbaka?

Att kunna få en hjälp, exempelvis är andakten bra. Jag tycker andakt är bra för jag får en lugn stund och hinner tänka.

Har du någon händelse som betytt något extra för dig?

Att vara med andra och vissa av gudstjänsterna har betytt nåt extra. Gemenskap och man blir glad!

Hur skulle du beskriva din tro idag?

Jag tror inte på Gud men jag tycker att Svenska kyrkan är bra för den är inte bara för dem som tror.

Vad skulle du säga till den som funderar på att konfirmera sig?

Fritt val. Men gå och testa! Känns det bra så testa att vara med. Jag var osäker i början men kände sedan att jag ville konfirmera mig för det blev mycket bättre än jag hade tänkt. Det är inte religionskunskap utan mer gemenskap med andra.

Ebba Wikström, 15 år

Varför valde du att konfirmera dig?

Tyckte det var spännande och roligt! Jag har velat göra det sedan jag var liten eftersom min mamma jobbar på Svenska kyrkan.

Vad tycker du har varit bäst när du tittar tillbaka?

Att lära känna nya vänner och att få bra sammanhållning.

Inget jag kan komma på.

Hur skulle du beskriva din tro idag?

Hmmm tro … den är lite växande. Jag tror på något men vet inte riktigt vad.

Vad skulle du säga till den som funderar på att konfirmera sig?

KÖR PÅ! Det är inget att fundera på. Du kan hoppa av om du tycker det är tråkigt. Det är bra lekar och roliga samarbetsövningar. Och andakt tycker jag är som egen tid, det är skön känsla.

Simon Andersson, 15 år

Varför valde du att konfirmera dig?

Jag visste att det skulle vara en resa jag aldrig skulle glömma. Jag skulle ångra om jag inte gjorde det.

Vad tycker du har varit bäst när du tittar tillbaka?

När vi hade läger i församlingsgården och på Gotland för då var alla tillsammans. Gemenskapen!

Har du någon händelse som betytt något extra för dig?

Gotlandsresan och konfirmationsgudstjänsten i domkyrkan.

Hur skulle du beskriva din tro idag?

Jag är inte supertroende men det är intressant med religion och med kristendomen.

Vad skulle du säga till den som funderar på att konfirmera sig?

Gör det! Du har bara en chans och det är en resa. Att sen kunna bli ung ledare är också bra för då får jag lite utbildning i ledarskap.

Johanna Norberg, 15 år

Varför valde du att konfirmera dig?

Jag har hört kompisar som gjort det och alla tyckte att det var kul, jag hade hört många som tyckte det var kul.

Vad tycker du har varit bäst när du tittar tillbaka?

Gemenskapen! Och att jag har lärt mig mycket.

Har du någon händelse som betytt något extra för dig?

Gotlandslägret. Det var fint att vara på Gotlandslägret och vi gjorde mycket kul. Gruppen kom ihop sig mer också.

Hur skulle du beskriva din tro idag?

Jag vet inte, det är svårt. Men den är större nu än för ett år sedan.

Vad skulle du säga till den som funderar på att konfirmera sig?

Jag skulle rekommendera det starkt! Det är lärorikt och kul! Jag hade ångrat mig om jag inte gjort det så testa!

Benjamin Dahlin, 15 år

Varför valde du att konfirmera dig?

Min syster gjorde det och sa att det var kul.

Vad tycker du har varit bäst när du tittar tillbaka?

Hela resan till Gotland för då kom vi i gruppen varandra närmare. Det var gemenskap och roligt.

Har du någon händelse som betytt något extra för dig?

Det jag kom ihåg mest var när vi fick gå med ögonbindel runt domkyrkan och de unga ledarna skulle leda oss. De visade vägen med ord bara också var det tyst runtomkring. Vi lyssnade på dem. Det blev en lugn stund.

Hur skulle du beskriva din tro idag?

Jag vet inte riktigt men jag tycker det är bra värderingar i kristendomen, om hur man ska vara emot varandra.

Vad skulle du säga till den som funderar på att konfirmera sig?

Gör det – det är en bra upplevelse. Du kan sluta om det inte är din grej, du måste pröva!