Foto: Elenor Andersson

Resan till Jerusalem, del 4

Fjärde delen av pedagog Elenor Anderssons berättelse om resan till Jerusalem där hon är tillsammans med Härnösands stifts samordnargrupp för Svenska kyrkans internationella arbete.

Utsikt från vackra Olivberget
På Olivberget så finns Jesu tårars kyrka, på latin Dominus flevit som betyder ”Herren grät”.
Enligt legenden var det här Jesus grät över Jerusalem när han såg hur folket bråkade, enligt Luk 19:41-44.
Altartavlan i Jesu tårars kyrka utgörs av vyn mot Jerusalem.
Berget har varit en judisk begravningsplats i 3000 år och det finns uppskattningsvis 150 000 gravar där.

Marias grav
- Jag beundrar Marias mod och vilja att föda Jesus, utan henne hade ju inte haft det vi har i dag, berättar Elenor.

Via Dolorosa
Via Dolorosa är en pilgrimsvandring i Jerusalem. Ordet betyder "Smärtans väg" på latin. Via Dolorosa betraktas som den väg som Jesus vandrade med korset upp till Golgata där korsfästelsen ägde rum.

Besök i den armeniska kyrkan, St James
Armenier är ett mycket gammalt kristet, indoeuropeiskt folk, vars ursprung traditionellt förläggs till det historiska Armenien, som till stor del utgörs av dagens östra Turkiet. Aposteln Jakob dog 44 e.Kr. en av Jesus tolv apostlar och bror till Johannes Evangelisten. Enligt Apostlagärningarna avrättades Jakob med svärd, han halshöggs, på order av kung Herodes. Jakobs huvud blev kvar i St. James, den armeniska kyrkan som vi besökte, och kroppen hamnade i Santiago de Compostela. På spanska kallas Jakob för Santiago.

Maria Prytz, kommunikatör

Läs även:

Resan till Jerusalem, slutord

Publicerad:

Elenor Andersson summerar intrycken från resan till Jerusalem där hon varit tillsammans med Härnösands stifts samordnargrupp för Svenska kyrkans internationella arbete.

Resan till Jerusalem, del 4

Resan till Jerusalem, del 3

Publicerad:

Tredje delen av pedagog Elenor Anderssons berättelse om resan till Jerusalem där hon är tillsammans med Härnösands stifts samordnargrupp för Svenska kyrkans internationella arbete.

Resan till Jerusalem, del 2

Publicerad:

Pastoratets pedagog Elenor Andersson berättar mer om resan till Jerusalem där hon är tillsammans med Härnösands stifts samordnargrupp för Svenska kyrkans internationella arbete.

Hälsning från Jerusalem

Publicerad:

En hälsning från pastoratets pedagog Elenor Andersson som befinner sig i Jerusalem på Härnösands stifts samordnarresa för Svenska kyrkans internationella arbete.