Foto: Maria Prytz

Många kom till församlingsgården Härnösand för en familjekväll i gemenskap

Runt 80 personer samlades i församlingsgården på Franzéngatan för att äta tacos tillsammans och för att lyssna på Hector Brännlund som spelade, sjöng och berättade om sitt liv från Saga till Hector.

Det blev en kväll som berörde. Med mod och öppenhet berättade Hector om hur det är att växa upp som transsexuell och hur det är att komma ut. När han väl kom ut som transsexuell, dvs. att hans könsidentitet inte stämmer överens med det juridiska kön han tilldelats vid födseln, blev reaktionerna mest positiva. Men innan dess var det tufft att som ung inte hitta sin plats, känna sig annorlunda och utpekad. Hector berättade om mobbing och om sin egen förnekelse. Han berättade även vilket otroligt stöd han haft från sin egen familj. Vi fick även höra Hector spela och sjunga och det gjorde han med djup inlevelse, även de yngsta fick tårar i ögonen.

En mycket fin kväll i församlingsgården, vi som var där hoppas på fler!