Diakon Kristina Sohlberg.
Foto: Christina Mattsson

Månadens medarbetare Kristina Sohlberg

Möt Kristina Sohlberg som är vikarierande diakon och caféansvarig på Café Trädgårn i Härnösand. Hon är en riktig kulturtant som brinner för sitt jobb och för att hjälpa människor.

– Det roligaste i mitt jobb är mötet med alla människor. Det är väldigt omväxlande och kreativt att vara diakon. Tillsammans får vi ta reda på de diakonala behoven just här, för det är olika överallt, säger Kristina.

Café Trädgårn har haft öppet trots coronapandemin. Verksamheten har anpassats och under sommaren har caféet varit helt och hållet utomhus.

– Vi har haft många besökare trots corona. Men jag tror att effekten av corona kommer om ett tag, jag tror inte vi är skapta för ensamhet. Den här ensamheten som isolering och distansering innebär kommer märkas av. Så jag är ändå glad att vi kunnat ha öppet här, säger Kristina.

Meningsfullt arbete

Kristina kommer ursprungligen från Stockholm och har bott i Sollefteå i många år. I ett halvår har hon huserat i Härnösand nu, lika lång tid som hon arbetat på Café Trädgårn. Kristina arbetade tio år som socionom innan hon vigdes till diakon 1996. Hon har varit stiftsdiakon i åtta år och nu senast diakon i Kramfors.

– Jag är tacksam att få avsluta min diakongärning här i Härnösand med att få vikariera på Café Trädgårn. Nästa vår är tanken att jag ska gå i pension. Härnösand är en väldigt fin stad och jag trivs med jobbet. Här på Café Trädgårn får jag direkt kontakt med människor och det känns väldigt meningsfullt, säger Kristina.

Smultronställen i Härnösand

Efter att ha bott i Härnösand i ett halvår är Kristinas smultronställen meditationen i domkyrkan, Sälsten och Smitingen.

– Jag brukar kalla mig för kulturtant, säger hon och fortsätter: jag gillar allt som har med kultur att göra. Att lyssna på jazz på Hernö hantverksöl exempelvis. Jag gillar även annan typ av musik och att läsa böcker. Träna, springa och att vara ute i naturen är också sådant som jag tycker om att göra.

– Mitt bästa kyrkliga minne är kopplat till meditationen i domkyrkan. I mitt tidigare uppdrag som stiftsdiakon medverkade jag vid vigningsgudstjänsterna. Att få vara med när människor vigde sina liv åt Gud, kändes som att vara på helig mark. Att nu få sitta och meditera i koret i domkyrkan på denna för mig heliga plats är stort, avslutar Kristina.

Om Café Trädgårn

Café Trädgårn är en betydelsefull plats för många, dit får du komma som du är. De serverar fika till låga priser och du kan få en pratstund. Caféet har en mängd olika besökare och det är allt från unga till pensionärer. Daglediga i alla åldrar. I sommar har även en hel del turister tittar förbi på Trädgårdsgatan som har uteservering nu på grund av pandemin.

Några personer sitter runt ett bord och fikar.

Café Trädgårn

Café Trädgårn är ett socialt café och mötesplats i Härnösand där alla är välkomna. Här bedrivs försäljning av hembakat fikabröd, rättvisemärkt kaffe och te.