Månadens medarbetare Knapp Anna Eriksson

Varje månad presenterar vi en medarbetare under rubriken ”Månadens medarbetare”.

Knapp Anna Eriksson, komminister

Kommer från: Uppvuxen i Sundsvall men bor nu på Gärdesvägen i Härnösand.
Familj: Man, 4 barn, 6 barnbarn, svärsöner och svärdotter.
Yrke: Komminister (präst)

Intressen: Hela familjen har alltid tyckt mycket om skogsutflykter och jag är
scout sedan barndomen. Jag tycker om att läsa, gärna fack- och skönlitteratur.
Teater och musik är andra stora intressen.

Varför ville du bli präst? Jag prästvigdes först 2010, så det var inte min
avsikt från början. Jag har egentligen tre utbildningar: lärare, bibliotekarie och
präst. Jag ville bli lärare för att jag hade en fantastisk lärare i lågstadiet, men
kände att jag inte var den bäst lämpade för läraryrket så då studerade jag till
bibliotekarie istället. Plötsligt började jag känna att jag var äldst på biblioteket.
Ska jag gå här tills det växer mossa på mig, tänkte jag. Så då frågade jag
dåvarande biskop Tony om kyrkan har någon nytta av mig och han undrade om
jag ville bli präst. Jag hade inte tänkt de tankarna förut. Jag känner mig mycket
tacksam mot biskop Tony som väckte frågan om präst i mig, och ledsen över
att han inte fanns kvar i livet när jag prästvigdes.

Hur ser en vanlig dag på jobbet ut? Finns det en vanlig dag? Det är många förberedelser. Mycket i arbetet kräver
en framförhållning, exempelvis att förbereda dop, bröllop och begravningar. En del av min tjänstgöring har jag på Saltviksanstalten.
Från kyrkan kan vi erbjuda enskilda samtal, där rollen som präst många gånger är att lyssna till det som den intagne funderar över. Vi firar också mässor med de intagna.

Vad uppskattar du mest med ditt jobb? Gudstjänsterna är roliga: att skriva predikningar och rota i texterna. Jag önskar att det fanns mer tid att fördjupa mig.

När jag har betytt något för någon känns det gott, det är fint att få ge någonting.

För mig är kyrkan viktig som rum: det är en plats dit vi får komma med alla våra känslor. Ja, hela livet får ta plats där. Det är få andra lokaler där vi kan uppleva det. Det är ett rum där du kan vara både stormande lycklig och förkrossad. Och så finns vi präster där för att förmedla en gemenskap och för att få människor att känna: du inte är ensam.

Något särskilt du jobbat med på sista tiden? Jag har församlingsansvar för Stigsjö och Viksjö. Vi har en ny vacker askgravlund i Stigsjö som nyligen invigdes, jag tror alla som var där tyckte att det var en fin dag.

Jag var nyligen på vardagsgudstjänst på Stor & liten i Älandsbro där jag fick tillfälle att prata med föräldrarna och träffa små barn, det är så fina möten. Jag tycker också om att samarbeta med pedagogerna och göra en gudstjänst i ett litet
format som faktiskt ska förmedla någonting.

Bredden i mitt yrke är så spännande: att gå från begravning till dopsamtal. Att förhålla sig till andra människors känslor. Jag tror det är viktigt med lyhördhet i mitt yrke.

Något man inte visste om Anna: Jag dansar polskor!