Musiker Ellinor Stenlund.

Månadens medarbetare Ellinor Stenlund

I snart ett halvår har Ellinor Stenlund huserat i Härnösand. Det var i januari som hon lämnade Arjeplog-Arvidsjaur pastorat för ett jobb i Härnösands pastorat.

Ellinor jobbar som musiker med särskilt ansvar för Högsjö och Hemsö församling.

– Vi tycker att vi bor i paradiset nu, det är så grönt och fint här i Härnösand, säger Ellinor.

– Jag gillar också Högsjö kyrka. Det kan bero på att jag tillbringat mycket tid där men jag tycker också att akustiken, värmen och altartavlorna är något extra, säger hon.

Kombinera tro med musik

I hennes jobb ingår förstås att spela på gudstjänster men även en del administration och förberedelser.

– Jag förbereder de musikaliska inslagen i gudstjänsten tillsammans med prästen. Det är också en del att förbereda inför körövningar och sådant. Dessutom gillar jag att plåga körmedlemmarna så att de får sjunga de låtar jag har skrivit själv, skrattar Ellinor.

Hon började egentligen som låtskrivare, utbildade sig till sångpedagog på högskolan och jobbade ett kort tag i en skola innan hon kom på vad drömjobbet var. Att få kombinera sin tro med musiken!

– Jag gick in till dåvarande kyrkoherde Ingrid Holmström Pavval och förklarade att jag vill ha jobb i kyrkan. Det fanns inget just då men bara ett tag senare så dök det upp en möjlighet för mig i Arvidsjaur, så på den vägen är det. Jag trivs att få jobba med det jag gör, säger Ellinor.

Brinner för bredd

I vår har Ellinor varit med och förberett sommarmusikprogrammet för de sju församlingarna i Härnösand. Hon har bidragit med bredd, det blir både en spirituals-opera, folkrock och en världskänd gospelsångerska.

– Jag kan verkligen rekommendera att lyssna på Consuelo del Pilar 16 augusti på Hemsön. Hon sjunger blandade stilar, har en fantastisk utstrålning och röst, säger Ellinor och fortsätter: även Johan Piribauer 19 juli i Högsjö. Johan Piribauer finns på Spotify och är populär där.

– Det är viktigt att ha en bredd på musiken i kyrkan. Jag tänker att en bredd på musik ger en bredd på människor också. Alla ska känna att kyrkan är för mig och då är egentligen budskapet i musiken det viktiga oavsett om det är rock, pop eller något annat, säger Ellinor.

Förutom musik så gillar hon att sy, tapetsera och renovera. Det sistnämnda har det blivit en del av i nya huset i Härnösand sedan flytten hit. Nu är studion hemma klar och musicerandet fortgår för fullt. ​