Foto: Lena Vik

Månadens medarbetare Christina Mattsson

Nyhet Publicerad

Varje månad presenterar vi medarbetare under rubriken "månadens medarbetare". Möt Christina Mattsson som är kommunikatör.

Christina Mattsson, kommunikatör

Bor: Härnösand.

Hur länge har du jobbat i Härnösands pastorat? Ett par månader, sedan mitten på april 2019.

Yrke - vad gör du? Arbetar med pastoratets kommunikation. Det är allt från webb, annonsering och sociala medier till att jobba med kommunikationsplanering. Om du ser våran annons i tidningen Yippie så är det jag som gjort den.

Hur ser en vanlig dag ut?
Det finns nästan ingen vanlig dag i det här jobbet. Det är det som är så roligt! Nu har jag jobbat med layout av Svenska kyrkan Härnösands årsredovisning för 2018. Facebook, Instagram och marknadsföring av våra olika evenemang jobbar vi också mycket med, jag och min kommunikatörskollega Lena Vik! Det är otroligt mycket aktiviteter, allt från Stor & liten för de nyfödda till körer och konserter.

Vad är roligast med ditt jobb?
Variationen. Det dyker alltid upp nya projekt och arbetsuppgifter, så det blir inte stiltje i arbetet. Jag gillar helheten, att träffa människor och lära sig nya saker! Sen är det kul att jobba för en verksamhet som har så viktig roll för många människor. Kyrkan står för en kontinuitet i samhället, fint tycker jag när så mycket annat skakas om här i världen.

Är arbetet på Svenska kyrkan ungefär som du tänkte dig när du sökte tjänsten?
Jag skulle nog säga att det är bättre. Jag trodde att det var en mer omodern organisation än vad jag nu upplever att den faktiskt är. Det finns otroligt bra verktyg som är framtagna nationellt av Svenska kyrkan, exempelvis verktyg för att medarbetarna ska kunna göra egna affischer, olika appar och en jättebra bildbank som alla får använda i sitt arbete.

Vilken kyrka är ”din” kyrka:
Arnäs kyrka i Arnäs Gideå Trehörningsjö pastorat är min kyrka där jag är uppväxt, döpt och konfirmerad. Jag har också sommarjobbat på kyrkogården i Arnäsvall.

Intressen:
Familj, vänner och träning. Jag älskar att ta en löptur efter en heldag på jobbet!