Foto: Lena Vik

Månadens medarbetare: Christer, Gustaf och Kenneth

Christer Johansson, Gustaf Gyll och Kenneth Andersohn är kyrkogårdsarbetarna som håller ställningarna i vått och torrt på Härnösands nya och gamla kyrkogård. De hittar glädjen i att kratta och är en klippa för dem som besöker kyrkogården.

Nu är det dags för en ny säsong. Utöver kyrkogårdarna sköter de all utemiljö vid domkyrkan och församlingsgården. Det är plantering, gräsklippning, skötsel, snöröjning, sandning osv. I vintras planerade Gustaf sommarens planteringar för Domkyrkan och församlingsgården och kyrkogårdarna i stan. Nu ska blommorna ner i jorden och utesäsongen är igång på allvar.

Medmänsklighet

– Vi har faktiskt flera stammisar som kommer varje dag eller i varje fall väldigt ofta, berättar Gustaf. En del går en promenad med hunden över grusgångarna och vi träffar en hel del som besöker en viss grav regelbundet.

– Många tackar oss efter en begravning. De tycker att vi har gjort det fint och värdigt. Vi möter också många i sorg och vi får höra många livshistorier, säger Christer.

Vid både urnsättningar, begravningar och skötsel ute på kyrkogården så kommer de nära besökarna. De förklarar att, möter man någon på en grusgång så är det självklart att hälsa.

– Jag mötte en ensam dam en gång som tog farväl av sin döde make. Vi pratade lite och så undrade hon om det finns något liv efter detta. Jag sa att det tror jag nog och hon blev glad, det syntes i ögonen på henne, säger Christer.

Stora kontraster

- Det är stora kontraster att få jobba här. Det pendlar mellan sorg och glädje. Betydligt roligare är det ju att jobba när någon döps eller gifter sig, säger Christer. Kärleken slår ju allt!

Alla tre verkar trivas bra med att jobba utomhus och sommaren är favoritårstiden.

– Det bästa med det här jobbet är att få vara ute mycket. Jag måste säga att 2019 var finaste året här på kyrkogården. Vi hade såna fantastiska sommarjobbare och säsongare. Allting flöt på och vi hann med det vi skulle i tid, förklarar Gustaf.

– Jag trivs bäst med allt! Det är omväxlande och jag får jobba som maskinansvarig för alla maskiner som ska servas och lagas, det är en stor hobby och ett stort intresse. Ett annat intresse är familjen och mina tre barnbarn, berättar Kenneth och fortsätter: familjen är viktig och att vara ute. Sen minns jag när jag började arbeta här då var jag till exempel med och byggde klockspelet i domkyrkan på 80-talet, det är mycket som hänt här och jag trivs bra på jobbet.

Trimmat, planterat och klart till midsommar

– Det är otroligt fint här till midsommar när allt grönskar och allt är nyplanterat. Jag gillar augusti också, efter semestern, när jag har nöjet att kratta grav efter grav och se hur fint det blir. Planteringarna har blivit stora och fina då, det är helt perfekt, säger Gustaf.

En annan sak som innebär kontraster är sommaren. Från att ha varit tre tappra kyrkogårdsvaktmästare så dräller fikarummet plötsligt av skolungdomar och säsongsarbetare.

– Det blir otroligt livat och högljutt när alla börjar i juni men vi saknar dem på en gång när de är borta sen i augusti igen. Det är sådan himla stor skillnad, säger Gustaf.