Foto: Lena Vik

Månadens medarbetare Christer Danielsson och Marie Nordin

Marie Nordin och Christer Danielsson är toppen-teamet som håller ställningarna i Hemsö och Högsjö församlingar. ”Vi har världens bästa jobb på alla sätt” säger de.

Som kyrk- och kyrkogårdsvaktmästare jobbar de både inne och ute, på kvällar och helger. Inne i kyrkan arbetar de på begravningar, dop, vigslar och gudstjänster.

– Det blir som en livsstil att arbeta här. När jag började för tio år sedan var det nervöst att arbeta på begravningar men nu tycker jag att det går bra, säger Christer och Marie fyller i: ja, allt har sin charm.

– Det händer alltid något då man jobbar. Sedan fascineras jag varje gång, trots att jag jobbat här i sju år, tycker jag att julnattsmässan är lika stämningsfull och fin varje år. Jag är lika förundrad varje år oavsett vilken kyrklig högtid vi befinner oss i, säger Marie.

Allsidigt jobb

– Det roligaste med mitt jobb är att det är allsidigt. Att vi är både inne och ute, vi kan stå och klippa gräs ena stunden och sedan ska vi klä upp oss och medverka vid en begravning. Det är trevligt att jobba här och dagarna går nästan för fort, säger Christer.

Både Marie och Christer bor nära Högsjö kyrka, i Hälledal. Därför uppskattar de att träffa alla ortsbor hela tiden i arbetet.

– Det bästa är allhelgona, när vi har glöggtältet ute på kyrkogården och serverar glögg till alla besökare. Det kommer väldigt mycket folk och det händer att vi tar med dem på en visning runt kyrkogården också, säger Marie.

Någon eller ett par gånger i veckan åker de över till Hemsön för att ta hand om grönytor, vattna, städa eller hålla en ceremoni i Hemsö kyrka.

– Ofta styr vi jobbet lite efter vädret också. Ser vi att det väntas regn så passar vi på att städa i något av församlingshemmen då exempelvis, berättar Christer.

Älskar att vara ute

Det absolut bästa Marie vet är att få vara ute. Så även på fritiden: – När jag är ledig så gillar jag att klättra i berg och vara i skogen. Alltså klättra med sele och under ordnade former, typ Skule, jag gillar Skuleskogen, säger Marie.

– Jag är väl en passionerad stavgångare som går varje dag till och från jobbet. Jag gillar att vara ute annars har jag inte så mycket intressen, säger Christer.

Båda är också rätt överens om att det är rätt skönt att slänga sig på sofflocket efter en heldag vid Hemsö eller Högsjö kyrka då de redan fått all frisk luft de behöver på sitt jobb!