Månadens medarbetare Mimmi Myrenberg

Varje månad presenterar vi en medarbetare under rubriken "Månadens medarbetare".

Mimmi Myrenberg, vaktmästare

Kommer från: Alnö

Berätta om ditt jobb: Jag jobbar som vaktmästare i domkyrkan sedan 2015 men började som säsongsarbetare sommaren 2012 på Nya kyrkogården. På kyrkogården var det enbart utomhusarbete, så som gravskötsel och grönyteskötsel. I mitt nuvarande jobb som vaktmästare är det allt från städ och serviceuppgifter till att jag jobbar på dop, vigslar och begravningar eller hjälper till på minnesstunder. Som vaktmästare är jag behjälplig i olika verksamheter och det gäller att kunna lära sig att göra många olika saker. Det roligaste med mitt jobb är att ingen dag är den andra lik, det är ett väldigt varierat arbete. Jag har inget klassiskt 8-17-jobb utan upplägget på jobbet är ett rullande treveckorsschema. Jag jobbar var tredje helg vilket innebär att jag ibland är ledig på vardagar vilket passar mig bra.

Tidigare yrken: Jag är jordbruksutbildad och har jobbat som husdjurstekniker.

Intressen: Jag tycker om att resa, läsa och att vara i skogen. Jag plockar svamp, bär och vandrar, och så älskar jag havet.

Vad gör du under Allhelgonahelgen: Det här året jobbar jag inte. På allhelgona brukar vi i familjen tända ljus på de anhörigas gravar vilket är väldigt fint. Vi brukar åka till farfars grav i Säbrå.

Någon upplevelse i jobbet som du särskilt minns? Jag minns särskilt de första vuxendopen jag var med på. Vi hade drop in-dop i domkyrkan där de vuxna som döptes var så oerhört glada och tacksamma. Den äkta glädjen och de fina samtalen kommer jag inte att glömma.

Något man inte visste om Mimmi: Jag har jobbat som säsongsarbetare till Stig Strand i Hemavan 1994. Där fick jag bland annat träffa Ingemar Stenmark!