Foto: Elenor Andersson

Resan till Jerusalem, del 2

Pastoratets pedagog Elenor Andersson berättar mer om resan till Jerusalem där hon är tillsammans med Härnösands stifts samordnargrupp för Svenska kyrkans internationella arbete.

Herdarnas äng

Under den tiden som Jesus föddes så hade herdarna handgrävda grottor som man vallade in sina får i till kvällen. Då var det lätt att vakta den från rovdjur. Stall på den tiden var alltså grottor.

Good Sheppard school är en privat skola för flickor. I skolan går det muslimska och kristna barn. De muslimska flickorna har inte slöja under skoltiden, för i skolan är alla flickor, inte muslimer eller kristna.
 - Här är det barn som studerar, leker med varandra och blir vänner, skapar framtidstro och löser konflikter på ett bra sätt. Barnen och deras familjer lever sida vid sida i fred och med respekt med varandra, berättar Elenor.

Betlehem

- För att ta sig från Jerusalem till Bethlehem så gäller det att jag har med mig pass och visum. Först en upplevelse i Bethlehems Checkpoint och genomgång av väska och metalldetektorer och sedan är jag inne i Bethlehem.

Elenor berättar att av Bethlehems ursprungsmark så tillhör i dagsläget bara 13% befolkningen, och ändå går bulldozers in och tar bort mer för att militären bestämmer det. Murar sätts upp och blockerar människor från att ta sig till deras ägor, olivträd mm.

Födelsekyrkan

- Ingången är så låg att man måste buga sig inför det heliga för att kunna komma in. Många fötter har gått genom denna port, det ser man på slitaget på stenarna. Kyrkan har fantastisk mosaik på väggar och på golv, säger Elenor.

- Vi hade även ett möte med Ashraf Tannous - församlingspräst i den lutherska kyrkan. Vi fick samtala med honom om situationen för kristna palestinier i Betlehem i allmänhet och lutherska kyrkan i synnerhet.

- Under en vandring i den gamla delen av Bethlehem hörde vi glada röster från en öppen dörr, vi blev inbjudna och mötte en klass som studerar konst, berättar Elenor.

Visst är det en upplevelse i sig att få följa med på Elenors resa?
Maria Prytz, kommunikatör

Läs även:

Resan till Jerusalem, slutord

Publicerad:

Elenor Andersson summerar intrycken från resan till Jerusalem där hon varit tillsammans med Härnösands stifts samordnargrupp för Svenska kyrkans internationella arbete.

Resan till Jerusalem, del 4

Publicerad:

Fjärde delen av pedagog Elenor Anderssons berättelse om resan till Jerusalem där hon är tillsammans med Härnösands stifts samordnargrupp för Svenska kyrkans internationella arbete.

Resan till Jerusalem, del 3

Publicerad:

Tredje delen av pedagog Elenor Anderssons berättelse om resan till Jerusalem där hon är tillsammans med Härnösands stifts samordnargrupp för Svenska kyrkans internationella arbete.

Resan till Jerusalem, del 2

Hälsning från Jerusalem

Publicerad:

En hälsning från pastoratets pedagog Elenor Andersson som befinner sig i Jerusalem på Härnösands stifts samordnarresa för Svenska kyrkans internationella arbete.