Foto: Hungarian Interchurch Aid /Ikon

Ukraina - Så kan du hjälpa till

Svenska kyrkan samarbetar internationellt i stödnätverk samt lokalt med Haninge kommun för att samordna volontärer. Vill du hjälpa till? Bidra ekonomiskt? Bidra med kläder eller saker? Be för fred i öppen kyrka? Här finns all information.

Vill du vara volontär?

Svenska kyrkan i Haninge samarbetade i det akutskedet med Ukrainaflyktingar till kommunen genom att samordna frivilliga volontärer. När nu Migrationsverkets anvisningar minskat har kommunen själva tagit över bemanningen.

Är du intresserad av att hjälpa till som volontär för att stödja andra behövande, hör av dig till: haninge.frivillig@svenskakyrkan.se

Hur kan du hjälpa till  med ett ekonomiskt bidrag?

Våra lokala partner finns på plats i Ukraina och stöttar befolkningen med humanitära insatser. Du stöttar bäst genom att ge ett bidrag till ACTs Nödrop för Ukraina. Hjälporganisationer på plats i Ukraina och närliggande länder har svårt att hantera oorganiserat bidrag som kläder, leksaker och dylikt. Därför gör ett litet ekonomiskt bidrag stor nytta för de lokala behov som finns.

Tar Svenska kyrkan emot kläder och leksaker?

Oftast finns inte behov av kläder och leksaker. Däremot finns att alltid möjligheten att bidra ekonomiskt till ACT Svenska kyrkan för att säkra effektiva insatser och se till att pengarna används där de bäst behövs. Kyrkan hanterar ej kläder och leksaker.

Vi tipsar om att sälja kläderna och andra saker på Tradera till förmån för Act Svenska kyrkans fasteaktion. Allt som säljs mellan den 27 februari och den 10 april går till Act Svenska kyrkans viktiga arbete.

Se mer information på Haninge Kommuns hemsida som uppdaterar behov av kläder/saker till evakueringsboenden dagligen.

Hur organiseras stödet till flyktingar som kommer till Sverige?

Hjälpinsatserna leds av Migrationsverket och i Haninge av kommunen. Svenska kyrkan deltar i civilsamhällets beredskap och agerar på behovet som Haninge kommun har. Se mer information på kommunens hemsidan www.haninge.se Där framgår även vilka behov som finns just nu gällande kläder etc.

Hur organiseras stödet till flyktingar som kommer till Haninge?

Hjälpinsatserna leds av Migrationsverket som ger uppdrag till Haninge kommun. Hur kommunen organiserar arbetet och mottagandet framgår på kommunens hemsida www.haninge.se Svenska kyrkan deltar i civilsamhällets beredskap och agerar på behovet som Haninge kommun har.

Varför hjälper ni flyktingar från Ukraina så mycket och inte andra flyktingar?

Kyrkan gör inte skillnad på människor. Bland annat har vi daghärberget Kryckan, där vi tar emot människor från många olika länder. Vi har även en aktiv internationell grupp som engagerar sig i Act Svenska Kyrkan, samt samlar in pengar till organisationen vid kollekt och kampanjer oavsett konflikt. Till kommunens evakueringsboenden hänvisas även kvotflyktingar från andra länder av Migrationsverket. Svenska kyrkans uppdrag just nu under kriget i Ukraina är att schemalägga volontärer som anmält sig för kommunens evakueringsboenden.

Vad gör Svenska kyrkan mer i Haninge?

Svenska kyrkan i Haninge håller för närvarande extra öppet för dig som behöver någon att prata med, vill tända ett ljus, be i kyrkan eller bara känna gemenskap. Flera kyrkor har öppet både dag- och kvällstid - se kalendariet längst ned på hemsidan. Vi håller extra öppet i S:t Eskils kyrka på vardagar kl. 16-18. Välkommen - Du är inte ensam!

Vi har dessutom öppna verksamheter dit alla är välkomna, däribland barn- och familjegrupper, lunchmusik, gudstjänster och ungdomsverksamhet.

Vad gör Svenska kyrkan i resten av landet?

Tillsammans står vi enade i medmänsklighet och solidaritet, när människor drabbas av kriget. Svenska kyrkan hjälper till med humanitärt stöd i Ukraina och i länderna runt omkring genom Act Svenska kyrkans lokala partners. Vi samarbetar internationellt, nationellt och lokalt med andra hjälporganisationer och står upp för människors lika värde. Se vad Svenska kyrkan gör i resten av landet och internationellt.

I många församlingar görs anpassningar för att möta människors behov, när vi står inför det som väntas bli den värsta flyktingkrisen på decennier. Samtidigt behöver vi planera för långsiktig uthållighet och minskad sårbarhet. Och motverka påverkan som vill undergräva våra värderingar, skapa misstänksamhet och splittring.

Viktiga länkar till mer information

Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap

Migrationsverket

Regeringen

Krisinformation

Svenska kyrkan nationellt

Öppen kyrka - Delad oro, minskad oro

Nödrop för Ukraina

-Våra lokala partner finns på plats i Ukraina och stöttar befolkningen med humanitära insatser. I Haninge är nu kyrkan med och samordnar volontärer för evakueringsboenden. Du stöttar bäst genom att ge ett bidrag till ACTs Nödrop för Ukraina (klicka på fotot ovan) och/eller anmäla dig till kyrkans volontärgrupp (se nedan under "Du behövs").