Foto: Stina Larsson

Mynten blir konst – och hjälp till gatubarn

Nyhet Publicerad Ändrad

När mynten i kollekten är utländska eller ogiltiga – vad gör vi då? För första gången har församlingen låtit en konstnär få fria händer att skapa något nytt. Verk som blir vinster i ett av julkampanjens lotterier. Nu börjar försäljningen och lotterna finns att köpa från första advent till sista december.

Tyska d-mark, europeiska cent och gamla svenska kopparmynt är exempel på vad givmilda gudstjänst- och kyrkobesökare skänkt under åren. Mynt som antingen är ogiltiga, eller inte tas emot av växlingskontor och banker, och därför har samlats på hög hos församlingen.

I våras föddes idén att ge mynten nytt liv, att återanvända dem på ett sätt som kunde ge det välmenta bidrag som var avsikten från början.
Konstnären Ulrika Steijner Olsson fick frågan och tackade genast ja.
– Pengar behöver vi alla – och hur vi hanterar dem säger mycket om hur vi är som människor, säger hon. Mynt som betalmedel är på väg ut – men hamnar i önskebrunnar, i gatumusikanternas gitarrfodral, i tiggarnas pappersmugg.
Ulrika Steijner Olsson är utbildad tapetserare och keramiker. I dag är hon dels anställd som museitekniker vid Halmstads kommun, dels konstnär och konsthantverkare. Den egna verksamheten har namnet ”Återfunnet” och Ulrika beskriver sig som en återbrukare, som alltid ser möjligheter att skapa nytt av vad andra kasserat.
– Det hänger nog ihop med att jag alltid gillat att renovera och pilla isär saker, säger hon. Jag tycker det är kul att leta efter saker, att hitta skrot i skogen är fantastiskt.

Påsarna med mynt från kyrkorna satte igång tankar och processer hos Ulrika, och ledde fram till tre olika verk som blir vinster i ett särskilt lotteri under årets julkampanj. En skulptur i blandteknik, ett litet teakbord där den slitna skivan ersatts med mynt och en brosch med ettöringar. Det sammanlagda värdet är cirka femtusen kronor.
– Det är väldigt roligt att det som skänktes till ett gott ändamål, nu blir en ännu större gåva, säger Ann-Sofie Orrdal, som är samordnare av församlingens internationella arbete.
Ettusen lotter finns till försäljning i samband med gudstjänster, soppluncher och andra arrangemang från 2 december till 31 december. Lotterna har formen av numrerade listor, där köparen skriver namn och telefonnumjmer. Lottpriset är tio kronor. Vinnande nummer dras därefter och presenteras på församlingens webb.
Ulrika Steijner Olsson har sin utställningslokal i Galleri 70. Där visas de tre föremålen och lotter finns också att köpa. Galleriets öppettider hittar du HÄR.

Text: Mona Davidsson

Fotnot: För att köpa lotter, kan du också kontakta Ann-Sofie Orrdal, telefon: 035-282 2129, mejl: ann-sofie.orrdal@svenskakyrkan.se

Skulpturen har en fot av svartmålad betong och mynt som genomborrats och trätts på en svetsad metallten. Överst ett huvud i rakubränt stengods. "Vem är figuren? Någon som sittande i kylan hoppas på en peng eller den som ängsligt vakar över sina slantar travade på hög?" Foto: Ulrika Steijner Olsson
Stommen är ett kasserat bord med två lådor från lokal loppis. Skivan är klädd med mynt som fogats i fix och patinerats. "Slantar på botten av en önskebrunn, eller kastade i gatumusikantens gitarrfodral? Nedgrävda, gömda, glömda skatter, blänkande slantar ur jorden..." Foto: Ulrika Steijner Olsson