En skrattande manlig diakon och en äldre kvinna.
Foto: Alex Giacomini

Diakoni – Kyrkans sociala arbete

Diakoni är kyrkans sociala arbete. Det diakonala arbetet omfattar alla som vistas i församlingen, det vill säga oavsett om du bor, arbetar eller går i skolan här.

Verksamheter

Det finns många sätt att träffas och umgås på. Titta gärna under rubriken Vuxen för att se vad Halmstads församling har att erbjuda.

Vill du ha någon att prata med?

Vi finns till hands för dig när livet känns svårt och tungt, vid ensamhet, under sorg, vid din egen eller någon närståendes sjukdom, vid dödsfall, vid svårigheter i relationer, svårigheter med ekonomin eller vid missbruksproblem. Vi kan också samtala om tro och livsfrågor. Inget är för stort eller för litet.

Engagera dig ideellt

Vill du vara med i församlingen som ideell medarbetare? Under ”Engagera dig ideellt” här nedan finns ett kontaktformulär att fylla i, så tar vi kontakt med dig. Vi ser fram emot att höra av dig.

En kvinnlig diakon och en ung kvinna står inomhus och skrattar tillsammans.

Diakoni i praktiken

Diakoni är kyrkans sociala stöd till människor i behov. Det kan handla om ett samtal, en gemenskap, öppen förskola, att få sällskap till handläggare och mycket annat.

Några människor sitter vid ett bord och pratar över en kopp kaffe.

Engagera dig ideellt

Halmstads församling har en rad medarbetare; både ideella, förtroendevalda och anställda.

En kvinnlig diakon sitter och samtalar med en man och en kvinna.

Mottagning för stöd och råd i ekonomiska ärenden

Här kan du få rådgivning angående din ekonomi, söka fonder samt hjälp med akuta ekonomiska problem.

En kvinnlig diakon och en man sitter ner och samtalar.

Ibland är livet besvärligt

Vi finns här om du behöver någon att prata med.

Hillan och Harry Winbergs fond

Av Halmstads församling förvaltad fond utdelas medel till kyrkotillhöriga i församlingen en gång per år. Ansökan inlämnas senast den 30 april 2024.

En person med en tatuering på handryggen sitter vid ett bord.

Nattcaféet

för hemlösa drivs av Halmstads Kristna Råd som Halmstads församling är en del av.