Regnbågsnyckeln

Som första församling i Göteborgs stift och andra i Sverige är Haga församling nu Regnbågsnyckelmärkt. Vi är stolta och glada!

Haga församling vill vara en öppen mötesplats där människor ges möjlighet att erfara möte med Gud, där vi möter varandra som människor och där varje människa ges möjlighet att möta sig själv.

Vi vill att både församling och samhälle ska vara en enkel plats att leva i, inte mer komplicerad än att vara människa. I Haga är vi välkomna oavsett sexuell läggning eller könsidentitet.

Om vi kan återspegla och gestalta vem Gud är genom att visa på solidaritet, öppenhet, mod och närvaro är vi på god väg i vårt uppdrag och vår verksamhet för att kunna vara en inkluderande församling.

Vi vill kommunicera:

att Gud ville ditt liv, om än ingen annan ville det
att Jesus för din skull besegrat ondskan och döden
att helig Ande, livets innersta kärlek, förenar himmel och jord, Gud och människa, människa och människa.
att vi har ett uppdrag att möta alla människor som skapade, älskade och värdefulla för Gud - och för oss.

Därför vill vi:

·         Ständigt påminna oss om att detta är ett pågående arbete.

·         Vara tydliga i kommunikationen, både när vi talar om Gud och med varandra.

·         Att hela tiden, tydligt, visa på att varje människa är välkommen och ska kunna känna trygghet oavsett sexuell läggning eller könsidentitet.

·         Distribuera mångfaldsvisionen i alla kanaler och grupper.

·         Vara genomtänkta och normkritiskt reflekterande utifrån val av filmer, böcker och musik när vi arbetar med studie- och samtalsgrupper, men även i psalmer och tilltal i gudstjänsten.

·         Veta vårt ”varför” och ”hur” vi vill vara kyrka, och att fortsätta reflektera kring detta.

·         Ta ansvar för möten med varandra, i tilltal och kroppsspråk.