Kom-ihåg-lista

Några viktiga saker att hålla reda på

1."Intyg hindersprövning" samt "Intyg vigsel" från Skatteverket måste vara med vid vigseltillfället. Intygen är giltiga i 4 månader och vigseln måste förrättas inom den giltighetstiden. Utan att dessa intyg är med vid vigseltillfället kan vigseln ej genomföras. Ett tips om ni händelsevis skulle glömma att ta med de viktiga papperna: fotografera intygen med telefonen och visa upp för mig, då kan jag genomföra vigseln, Men jag måste få originalintygen ganska snart, annars är vigseln ogiltig.

(Det har hänt att Skatteverket istället vill skicka med ett Intyg som heter Äktenskapscertifikat för vigsel inför utländsk myndighet. Det intyget är till ingen nytta, eftersom jag viger enligt svensk rätt, inte utländsk. Ni måste däremot ha med Intyg om hindersprövning och Intyg vigsel! Superviktigt!)

2. Brudparet ansvarar för att det finns två vittnen med på vigseln. Hotell och resebyrå, support Kreta och support Rhodos brukar gärna hjälpa till med att vara vittne, samt tipsa om florist, frisör, fotograf mm. Utan minst två vittnen är vigseln ogiltig.

3. Eftersom det är svenska skatteverket som ger tillstånd för er att bli vigda, måste minst en av er måste vara svensk medborgare eller folkbokförd i Sverige.

4. Ta med en vigselblankett från er hemförsamling i Svenska Kyrkan i Sverige.

5. Ni behöver inte tillhöra Svenska kyrkan för att vigas av mig. Men det är viktigt att ni vet att det blir en svensk-kyrklig vigsel och inget annat.

6. Slutbetalningen ska vara gjord senast en månad före vigseln i Grekland, i annat fall avbokas tiden.

7. Ni får väldigt gärna ta med och donera ett eller flera paket svenskt bryggkaffe till vår församling.

8. Och några saker som jag brukar få många frågor om när det gäller vigseln:

a) Utformningen av vigselritual sker enligt Svenska kyrkans ordning i samråd mellan brudpar och präst. Brudparet får gärna fundera bl.a. på bibelord, löften och musiken. Men vissa delar av ritualet är fast formulerat och går inte att ändra på.

b) Vigseln sker utomhus på bestämda platser där vi har tillstånd att hålla till. Vi kan inte hålla till var som helst (och verkligen inte på någon populär strand, det blir jättetokigt att ha en vigsel mitt ibland dem som solar och badar) och egentligen aldrig inomhus, vilket innebär att vi inte har någon plan B om det blir dåligt väder. Men det brukar gå bra.

c) En vigselceremoni i Grekland har karaktär av enkelhet och innerlighet. Här finns ingen kyrkgång, ingen kyrkorgel och egentligen inget av det som finns i en vanlig svensk kyrka. Det blir alltså annorlunda. Men väldans fint.