2. Logotyp

Logotypen är den viktigaste delen i avsändaren och den känns igen av många.

Primär logotyp

Skölden, tillsammans med namnet Svenska kyrkan, bildar vår logotyp. Logotypen finns i en svart och en vit variant:

• Den svarta logotypen används på de ljusa färgerna i färgpaletten.
  • Den vita logotypen används på de mörka färgerna i färgpaletten, eller på foto eller film.

Historik

Svenska kyrkans heraldiska vapen härstammar från ett vapen i Uppsala domkyrka från 1300-talet. Det föreställer en sköld av guld, belagd med ett rött kors med en krona av guld i mitten. Den röda färgen symboliserar Guds kärlekoch den gula symboliserar det eviga ljuset, Guds härlighet och makt. Kronan symboliserar Kristi segerkrona.

I logotyper med tilläggsnamn placeras tilläggsnamnet till höger om namnet Svenska kyrkan.
De båda namnen separeras av en vertikal skiljelinje.

Ett tilläggsnamn kan vara en församling, ett pastorat eller ett stift. För mer utförlig beskrivning, se sidan Avsändare och namn.

Den enfärgade vita eller svarta logotypen används endast när du inte kan trycka i 4-färg eller om logotypen ska präglas.

Enfärgad vit logotyp

Används mot mörk bakgrund.

Enfärgad svart logotyp

Används mot ljus bakgrund.

Inga andra logotyper än de som finns att ladda ner på sidan får användas.

Enbart skölden i undantagsfall Som regel är det inte tillåtet att använda skölden utan namnet  Svenska kyrkan.

Undantag är när

• kontexten tydligt utgörs av Svenska kyrkan, till exempel som en detalj i en interiör
  • ytan är begränsad och den primära logotypen inte går att återge med kvalitet, till exempel profilbilder i sociala medier
  • en subtilare profilering skapar ett större värde för en person, till exempel på profilkläder eller reklampresenter. I dessa sammanhang får symbolen bara användas på ett sätt som värnar varumärkets värde och trovärdighet.

Eventuella undantag beslutas av kommunikationsavdelningen på kyrkokansliet.

Logotypen ska alltid ligga fri från andra grafiska element och bilder. Storleken på friytan varierar beroende på logotypens storlek. Mät avståndet mellan den övre och den nedre streckade linjen i den största av logotyperna till höger. Om detta avstånd till exempel är 20 mm, blir friytans höjd och bredd 20 mm.

För logotyp med tilläggsnamn gäller samma friyta.

Primär placering

I det nedre vänstra hörnet.

Sekundär placering

I det nedre högra hörnet.

Placering upptill på en yta

Det är då viktigt att logotypen inte störs av en rubrik eller att det blir otydligt vem avsändaren är.

Centrera aldrig logotypen utmed någon av sidorna.

Undantag

För ytor som saknar tydliga kanter kan logotypen i undantagsfall placeras på annat sätt än de rekommenderade sätten. Detta kan till exempel vara på en keps, tröja eller bil

Primär placering

Placera alltid logotyp med tillägg till vänster, i första hand i nedre vänstra hörnet.

Sekundär placering

Logotypen kan placeras upptill på en yta om det krävs av innehåll eller designprogram. Den ska då placeras i det övre vänstra hörnet. Det är viktigt att logotypen inte störs av en rubrik eller att avsändaren blir otydlig.

Logotypen ska ha en bestämd storlek om den används på något av följande pappersformat: 700x1000, A3, A4, A5 eller A6.

Om du använder ett udda format så används det som är närmast i storlek.

Oavsett var logotypen placeras så finns det en relation mellan papprets format, marginalerna och logotypens storlek.

Läs under sista fliken "Fördjupning - marginal och logotypstorlek" hur du beräknar logotypens storlek.

Marginalen ska vara minst lika hög eller bred som avståndet mellan de streckade linjerna över och under ordbilden.

Logotyper i digitala sammanhang hanteras annorlunda från print. Det beror på att samma proportioner kan återkomma både i en Instagram story och på en annonsskärm på stan. Storleken på logotyper i digitala sammanhang varierar beroende på applikationens tumstorlek.

Exemplen visar logotypen i tre olika storlekar, med rekommendation om vilka digitala sammanhang de ska användas i.

Här framgår hur många procent av ytans bredd logotypen bör utgöra.

Logotypen får placeras på nio av den grafiska profilens bakgrundsfärger. Fyra av dessa kräver en logotyp med vit text.

När vi samarbetar med andra aktörer är det viktigt att mottagaren förstår vilka som samarbetar och vem som är huvudansvarig.

Aktören med huvudansvar är primär avsändare och får nyttja sin grafiska profil.

Partnerlogotyper placeras frikopplat, tydligt och jämbördiga i storlek.

Exemplen visar samarbeten med gemensam logotyp, men principerna gäller även logotyper med tillägg

För att ta reda på friytan skapar du först ett rutnät som består av 4x4 kvadrater från ytans kortaste sida, i detta fall bredden. Värdet på friytan = 1/5 ruta. Eller 5 procent av bredden.

Om logotypen upplevs som alldeles för liten kan den i undantagsfall anpassas enligt reglerna på denna sida. Detta bör endast de som producerar material för tryck göra.

Större rutnät

Istället för att dela ytan i fyra delar kan den delas i tre eller två. Då blir marginalen och logotypen större. För tre rutor blir friytan=sju procent av ytans kortaste sida.

För två rutor blir friytan=tio procent av ytans kortaste sida.