Ett anteckningsblock och en penna på ett bord.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Typografi

Typografi är ett samlingsnamn för arbetet med att formge texter. En enhetlig och god typografi är ovärderlig i all kommunikation. Svenska kyrkans typografi behöver vara tydlig, sympatisk och stämma väl överens med den visuella identiteten i övrigt.

Typografin för Svenska kyrkan är indelad i två områden:

• identitetstypografi
  • vardagstypografi

Vid produktion används Svenska kyrkans identitetstypografi:

• Foundry Sterling (en så kallad "linjär", ett typsnitt med jämntjocka linjer utan seriffer ("fötter))
  • Crimson Svk (en så kallad "antikva", ett upprätt typsnitt med eller utan seriffer)

Foundry Sterling är ett typsnitt som lämpar sig till rubriker och kortare texter. Crimson
Svk är ett läsvänligt typsnitt och är alltid lämpligt att välja till längre texter.

Identitetstypografi innebär att vi väljer ut ett fåtal typsnitt och arbetar konsekvent med dem i alla trycksaker och digitala produktioner. Identitetstypografin hjälper till att stärka och tydliggöra Svenska kyrkan som avsändare.

Huvudrubriktypsnitt - Foundry

Typsnittet Foundry Sterling används i kortare texter, både i tryck och digitalt. Använd gärna Foundry Sterling Light i rubriker. De måste knipas med cirka -20 och sättas med litet radavstånd.

Du som inte har tillgång till Gip kan hämta Foundry på intranätet och installera det lokalt på din dator. Observera att Foundry är ett licensbelagt typsnitt. Du får bara installera det på din jobbdator och använda det i jobbet.

Av upphovsrättsliga skäl kan du bara ladda hem Foundry när du är ansluten till kyrknätet. Om du är utanför kyrknätet när du klickar på knappen här nedanför kommer du att få felmeddelande om att adressen inte finns.

Gemena siffror och kapitäler finns inlagt i typsnittet och du kommer åt de via OpenType i inDesign. Välj "tecken", tryck på den lilla hamburgermenyn, välj "OpenType" och sedan "kapitäler" för att få kapitäler, alternativt "proportionella gemensiffror" för gemena siffror.

Vänster nedan: Foundry Sterling som rubrik och ingress.
Höger nedan: Foundry Sterling som rubrik och kortare löptext.

Brödtext - Crimson Svk

Vid längre brödtexter används Crimson Svk, ett typsnitt som är lätt att läsa och som ger ett klassiskt och seriöst intryck. Crimson Svk kan även användas som rubriktypsnitt i vissa akademiska trycksaker där en antikva passar.

Crimson Svk finns att hämta på intranätet.

Crimson Svk visas bäst med inställningen optisk kerning istället för metrisk. Använd optisk kerning i de program som tillåter detta, t ex InDesign.

Versala siffror innebär att siffrorna har samma höjd som de versala bokstäverna.
Exempel: 1234567890

Gemena siffror (old style figures) har delar som går under baslinjen och lämpar sig väl tillsammans med gemena bokstäver och kapitäler.
Exempel: 1234567890

Här nedanför finns instruktionen för att aktivera gemena siffror i Indesign.

I samband med att vi reviderade den grafiska profilen valde vi att byta ut Sabon och ersätta det med Crimson. Sabon är licensbelagt och kostar alltså pengar att använda. Vi undersökte vad det skulle kosta att köpa licenser för hela Svenska kyrkan. Det visade sig vara en orimligt hög kostnad. Därför tog vi beslutet att byta typsnitt. Så nu kan alla som vill använda det nya brödtexttypsnittet Crimson Svk kostnadsfritt.

Vardagstypografi

När du kommunicerar i din vardag, till exempel internt i brev eller digitala presentationer, använder du Times New Roman i brödtext och Arial som rubriktypsnitt. I en Powerpoint-presentation kan du använda dig av enbart Arial.

Dessa typsnitt finns tillgängliga på de flesta datorer och passar därför bra om du exempelvis har en presentation som ska användas av många olika mottagare. Vill du använda identitetstypografin så går det bra, men tänk på att när du skickar digitala textfiler måste även mottagaren ha samma typsnitt för att kunna se typsnitten på ett korrekt sätt.

Arial passar som rubriksnitt i till exempel brev. Arial ska även användas i Powerpoint-presentationer eftersom det är ett typsnitt som finns tillgängligt i de flesta datorer.​

Detta typsnitt lämpar sig som brödtext i till exempel brev.

Komplement - Typsnittet Post Box

Ett typsnitt med personlighet och mjukare karaktär som lämpar sig väl som rubriktypsnitt för exempelvis ungdomsverksamhet eller mindre rubriker för informationsrutor och puffar.

Typsnittet finns i två varianter, Post Box Regular har släta konturer och Post Box Rough ojämna. Det är tillåtet att använda båda varianterna.

Typsnittet ska användas restriktivt och främst som ett komplement. Det kan ibland ersätta Foundry Sterling i en rubrik om ändamålet kräver en mjukare ton men ersätter aldrig Crimson Svk.

Post Box ska inte användas i längre löptexter och inte heller i för små storlekar eftersom typsnittet då blir svårläst. Vi arbetar alltid versalt med Post Box.

Post Box Regular och Post Box Rough går att beställa på intranätet. Typsnittet är gratis.

Du som har fjärrskrivbord eller tunn klient kan tyvärr inte använda Post box, eftersom vi inte har licens att lägga in typsnittet på fjärrskrivbordet

Ovan: Post Box Rough kan passa som rubriktypsnitt i en trycksak som riktar sig mot yngre. Vi arbetar alltid med typsnittet versalt.

Vänster nedan: Post Box Rough som rubrik i en puff.
Mitten nedan: Post Box Rough som rubrik i en informationsruta.
Höger nedan: Post Box Rough tillsammans med Foundry Sterling.