Lyssna

Act Svenska kyrkan

Här hittar du de mest grundläggande riktlinjerna för Act Svenska kyrkans grafiska profil, så som färgpalett, typsnitt, kommunikationskoncept och bildpolicy.

I den grafiska manualen kan du läsa om de olika grundelement som utgör Act Svenska kyrkans visuella identitet och hur du kombinerar dem i ditt kommunikationsmaterial.  

För att tydligt visa upp Act Svenska kyrkans arbete utåt, och för att säkerställa trovärdighet, är det viktigt att vi uttrycker oss på ett konsekvent sätt när vi kommunicerar våra budskap. Därför är det viktigt att den grafiska manualen efterföljs i allt material vi producerar, i alla kanaler.

Ladda ner Act Svenska kyrkans manual och bildpolicy (pdf, 54 sidor)

1.0-6.0 Grundläggande riktlinjer

I det första sex avsnitten går vi igenom det grundläggande delarna i manualen så som användning av logotyp, färgpalett och typografi. 

1.0 Logotyp

Act Svenska kyrkans logotyp används i de flesta fall tillsammans med en kvadratisk vit platta som bildar en friyta. Proportionerna skapas av bredden på bokstaven ”t” i ”Act” som bilden visar. Logotypen kan placeras på en mycket ljus bakgrund men det är viktigt att säkerställa bra läsbarhet. Den vita plattan används alltid när logotypen placeras på bild eller färgad bakgrund. 

Logotypen fungerar bra även i små storlekar men respektera minsta tillåtna storlek. I tryck gäller minst 15 mm i bredd. 

Vi skriver ”Act Svenska kyrkan” i löpande text och förkortar aldrig till endast ”Act”. 

2.0 Färgpalett

Färg förstärker upplevelsen av ett varumärke och konsekvent använt kan det bli en stark identitetssignal. Act Svenska kyrkans identitetsfärger är ”himmel” i kombination med gult som signalfärg. Det är en helt unik palett som hjälper oss att skapa igenkänning.

2.2 Primärfärger

Vår gula primärfärg är identitetsbärande och signalerar angelägenhet, allvar och behovet av handling. Tillsammans med vit och svart utgör den gula färgen grunden till vårt varumärkes helhets-upplevelse.

Gul 
Används till våra viktigaste grafiska verktyg, som rubriker, ”Call to action”-rutor (CTA-rutor) och citatremsor. 

Färgkoder
Gul: RGB 255.229.0, CMYK 0.5.100.0 

Vit 
Symboliserar luft och spelar en viktig roll i vårt layoutsystem, samt används som rubrikfärg när uttrycket behöver lugnas ner.

Svart 
Används endast för typografi och illustrationer.

2.3 Sekundärfärger 

De sekundära färgerna kompletterar primärfärgerna och används för att variera uttrycket och särskilja information. Varje färg har ett tydligt användningsområde.

Blå färger 
De blå färgerna kan användas som alternativ till himlen i varumärkesbyggande sammanhang och bidrar till bättre läsbarhet, särskilt när moln eller andra ljusa partier skapar låg kontrast i bilden (se kapitel 8.4). Blå är även förstahandsvalet för färgplattor i både digitala och tryckta material. 

Färgkoder 
Ljusblå: RGB 188.223.247, CMYK 30.5.0.0 
Blå: RGB 74.150.210, CMYK 70.30.0.0 
Mörkblå: RGB 0.58.103, CMYK 100.52.0.58 

Röda färger 
Vinrött kan användas för rubriker när gul, vit eller svart inte fungerar, men bara i icke varumärkesbyggande sammanhang. Röda nyanser används också som färgplattor i faktarutor, infografik och illustrationer. 

Färgkoder 
Rosa: RGB 255.195.170, CMYK 0.40.40.0 
Orange: RGB 255.120.90, CMYK 0.70.70.0 
Vinröd: RGB 125.0.55, CMYK 0.100.40.55

Lila färger 
De lila nyanserna används enbart som färgplattor i faktarutor, infografik och illustrationer. De förekommer inte i rubriker eller varumärkesbärande element.

Färgkoder 
Ljuslila: RGB 205.195.255, CMYK 33.35.0.0 
Lila: RGB 155.135.255, CMYK 63.65.0.0 
Mörklila: RGB 65.43.114, CMYK 80.85.0.35 

3.0 Typografi

3.1 Huvudtypsnitt  

DM Sans är vårt huvudtypsnitt och kan användas i alla texter – i stora rubriker, i brödtext och små informationstexter. DM Sans har ett modernt och inbjudande uttryck.  
Rubriker skrivs alltid versalgement. Undantag är kategorier, eller detaljtexter som exempelvis en sidfot eller kapitelrubrik.  

Vi använder fem vikter: Regular, Italic, Medium, SemiBold och Bold. Dessa används till all text under rubriknivå. 

3.3 Ersättningstypsnitt  

När vi jobbar i Office-miljö (till exempel i PowerPoint eller Word) och behöver skicka öppna filer ersätter vi DM Sans med Arial. Detta behöver göras eftersom mottagaren inte säkert har våra typsnitt installerade på sin dator. Arial ingår i standardinstallationen av operativsystemen Windows och iOS och kan därför användas av alla.

3.4 Citatremsor

Citatremsor används för att lyfta citat och förstärka berättelser. Remsorna är i första hand gula, men i sociala medier kan vi använda sekundärfärger för att skapa variation och förmedla olika känslor. Se exempel på nästa sida.

Remsorna bygger på en enkel princip: ett färgat block vars höjd relaterar till textens versalhöjd som 2,5:1. Blocket är alltså 250 procent av textens x-höjd.  

Radavståndet är 200 procent av teckenstorleken, så 10 pt text får 20 pt radavstånd.

Citaten skrivs i DM Sans Medium eller Semibold. Under citatet skrivs den citerade personens namn i DM Sans Regular. 

4.0 Layoutsystem

Layoutsystemet som vi använder oss av är inspirerat av korset i Act Svenska kyrkans logotyp. Genom grafiska block samlar vi information på ett strukturerat och dynamiskt sätt. 

För att kunna skapa konsekventa, läsbara och visuellt tilltalande layouter, använder vi ett enklare gridsystem som innehåller både marginaler och spalter. Det hjälper oss att placera logotypen, informations- och ”Call to action”-rutor, bildram och samtlig text på ett balanserat och konsekvent sätt  

Här finner du grunderna till Act Svenska kyrkans grid i A4-format. Detta grid kan användas till tidningar, annonser, broschyrer och övrigt material. Med A4 som utgångsformat adderar vi en vit ram på 5 mm runtom formatet. Ramens storlek är relativ till formatet. Det innebär att för A3 blir den 7 mm, för A5 blir den 4 mm.  

Layoutsystement med den vita ramen används alltid tillsammans med logotypen. I till exempel en trycksak med flera sidor så används layoutsystemet endast på framsidan. 

5.0 Kommunikation

Act Svenska kyrkans kärnvärden – mod, hopp och medmänsklighet – ligger till grund för vårt arbete. Vårt mål är att skapa kommunikation som både berör och förmedlar våra kärnvärden, samtidigt som vi tydliggör att Act Svenska kyrkan är en global rörelse med stark lokal förankring.  

Med kommunikationskonceptet ”Under samma himmel” skildrar vi orättvisor och speglar verklighetens kontraster i bild, text och handling. Vår ambition är att kommunikationen bidrar till en positiv bild av Act Svenska kyrkan och den meningsfulla förändring som vårt arbete möjliggör. 

5.2 Kommunikationskonceptet 

Kommunikationskonceptet ”Under samma himmel” grundar sig i vår tro på alla människors lika värde och rättigheter. Det signalerar att vi alla är en del av samma värld och hör ihop, trots att verkligheten ser olika ut och våra livsvillkor skiljer sig åt. 

Himlen är central i all vår kommunikation. Genom att ge himlen en framträdande roll stärker vi vår identitet som både kyrka och utvecklings- och biståndsaktör, vilket ger oss en stor fördel jämfört med många andra organisationer. 

Vi skildrar kontrasterna och orättvisorna. Vi omsätter vår tro i handling och agerar under samma himmel. 

Vi strävar efter att använda sägningen ”Under samma himmel” där det är möjligt i all vår kommunikation. Det ska helst framgå i både text och bild. 

  • Rubrik: ”Under samma himmel” i rubrik förstärker bildens intryck.  
  • Brödtext: Vid utrymme kan texten utvecklas för att ge djupare kontext till det visuella budskapet.  
  • Underrubrik: Vid begränsat utrymme kan budskapet sammanfattas i en kort underrubrik.  
  • Bild: Himlen är central i all vår kommunikation och den bör inkluderas i bilden där det är möjligt. Vid fotografering lägger vi stor vikt vid att skapa ytor för budskap, särskilt i så kallade hero-bilder för varumärkeskommunikation. En blå himmel är att föredra för att skapa igenkänning och förstärka kontraster.  

Exempel på text som beskriver kommunikationskonceptet  

Vi lever alla under samma himmel. Vi har samma värde och rättigheter. Men beroende på var vi föds, eller vilket kön vi har, ser verkligheten olika ut. Det kan vi aldrig acceptera. 

6.0 Symboler och infografik

90 procent av all information som når hjärnan är visuell. Genom att använda visuella element som symboler och grafiska illustrationer blir kommunikationen om Act Svenska kyrkans arbete mer lättillgänglig.  

6.1 Handritade symboler 

Act Svenska kyrkans handritade symboler speglar handlingskraft och aktivitet, och de är en del av vår identitet.  

Symboler  

Genom symbolerna kan vi signalera känslor som styrka och omtänksamhet, men också visa att vi agerar på en global plattform eller finns på sociala medier. Symbolerna tas fram centralt och det är inte tillåtet att skapa egna symboler.  

Färgval på symboler  

När symbolerna kommunicerar övergripande områden bör de vara i primärfärgerna. När de används som dekor fungerar de bra att använda även sekundärfärgerna.  

Markeringar  

Markeringarna är hjälpmedel för att addera en personlig känsla på ett diskret sätt i olika typer av kommunikation. Genom att stryka under eller peka på någonting visar du den mänskliga närvaron och understryker vikten av det som sägs.  

Märken  

För att Ageravolontärerna har vi ett särskilt märke i handskriven stil som skapar en aktiv känsla. Detta används endast för Ageravolontärerna. 

7.0 Lokal anpassning i församling  

I detta avsnitt går vi igenom hur du kan skapa en tydlig hantering av huvudavsändare vid insamlingsaktiviteter som genomförs av lokala församlingar eller pastorat inom Svenska kyrkan. 

7.1 Stöd i valet av avsändare

Det är viktigt att det är tydligt vart pengarna går när vi gör insamlingar till Act Svenska kyrkan lokalt. Därför är det även viktigt att välja en huvudavsändare. Valet av huvudavsändare styr sedan vilken grafisk manual som ska följas. Det styr även vilket Swishnummer som gäller och om certifieringarna Tryggt givande och 90-konto får användas. 

Vi undviker att blanda element från Act Svenska kyrkans och Svenska kyrkans visuella identiteter. 

Med en tydlig avsändare och en sammanhållen visuell identitet skapar vi ett harmoniskt uttryck och bygger upp en igenkänning för våra varumärken över tid. 

Act Svenska kyrkan som avsändare 

Passar bra  

  • när hela evenemanget eller kommunikationsinsatsen syftar till att samla in pengar till Act Svenska kyrkan  
  • när vi engagerar oss i Act Svenska kyrkans nationella kampanjer och vill använda det kampanjmaterial som hör till. 

Används alltid  

  • när vi vill använda Act Svenska kyrkans Swishnummer eller QR-kod  
  • när vi vill lyfta fram certifieringarna, alltså logotyperna  

Svenska kyrkan som avsändare 

Passar bra  

  • när vi kommunicerar ett bredare lokalt evenemang och insamling till Act Svenska kyrkan bara är en del av programmet.  

Används alltid  

  • när vi samlar in via kollekt  
  • när vi vill använda församlingens eller pastoratets eget Swishnummer.  

7.2 Act Svenska kyrkan som huvudavsändare

Vi använder Act Svenska kyrkans logotyp och visuella identitet.

Vi använder Act Svenska kyrkans Swish-nummer eller QR-kod samt logotyperna för Tryggt givande och 90-konto.

Så visar vi lokalt engagemang

I första hand rekommenderar vi att det lokala engagemanget uttrycks i rubrik och brödtext. Till exempel kan vi lyfta fram ort, kyrka eller församlingsnamn i texten. I andra hand kan de som vill ha med Svenska kyrkans logotyp på enheten. På nästa sida finns riktlinjer för det. 

7.3 Svenska kyrkan som huvudavsändare

Vi använder Svenska kyrkans logotyp och visuella identitet. Vi väljer lokalt Swishnummer eller QR-kod.

Så lyfter vi fram Act Svenska kyrkan

Act Svenska kyrkans logotyp kan med fördel placeras i ett av layoutsystemets textblock. Logotypen placeras då i ytterkant intill en kort text som berättar att Act Svenska kyrkan är gåvomottagare. Det går också bra att lyfta fram Act Svenska kyrkan i rubrik och brödtext, utan en logotyp.

8.0 Bild  

Bilder spelar en central roll i Act Svenska kyrkans kommunikation. De har kraften att snabbt förmedla känslor, skapa engagemang och bidra till en djupare förståelse för vår verksamhet. Vi verkar i en konkurrensutsatt miljö där visuell kommunikation är avgörande. Därför är det viktigt att våra bilder speglar våra kärnvärden mod, hopp och medmänsklighet.  

8.1 Bildpolicy

GDPR/laglig grund 

Vi följer dataskyddsförordningens krav på hantering av personuppgifter. En bild som visar en person är en personuppgift och måste hanteras varsamt och med respekt för personen. 

Alla bilder, filmer och ljudupptagningar vi använder som innehåller personuppgifter måste ha en laglig grund. De huvudsakliga grunderna är  

  • samtycke (ska vara specifikt, frivilligt, tydligt, informerat och skriftligt)  
  • modell-/skådespelaravtal  
  • dokumenterad intresseavvägning (i vissa fall). 

Vår syn på människan 

Vi tror på människans inneboende kraft och vilja till förändring. Som kyrka och internationell aktör finns vi med människor i livets alla skeenden, från sorg och utsatthet till glädje och gemenskap. Detta vill vi förmedla i våra bilder. Vi föredrar bilder som visar aktiva och delaktiga människor i ”äkta” situationer snarare än poserande personer. 

Barn på bild 

Barn får inte avbildas i extremt utsatta situationer och vi undviker också att porträttera barn ensamma på bild. Miljön, kontexten eller omständigheterna kan visa på utsatthet, men barnet i sig bör befinna sig en mindre utsatt situation, till exempel i sina föräldrars famn eller med en vuxen bredvid sig.  

För användning av bilder på barn krävs barnets medgivande och skriftligt samtycke från vårdnadshavare. Autentiska namn på omyndiga personer ska inte publiceras. 

Bildbanken Ikon 

Act Svenska kyrkans bilder finns i bildbanken Ikon. Kom ihåg att alltid ange fotografens namn/Ikon vid publicering. Via denna länk hittar du Ikon www.svenskakyrkan.se/fotoweb