Scenprogram söndag

9:15–9:25 MorgonmeditationMed tanke på tron

Hur kan man förstå fenomen som religiösa upplevelser och uppenbarelser? Går de att förena med en vetenskaplig världsbild? Det är några exempel på fundamentalteologiska frågor inom den kristna trostraditionen. I sin morgonmeditation reflekterar Ulf Jonsson över Jesus som den som uppenbarar Gud i världen.

Medarrangör Artos & Norma

9:30­­–9:50 Våra lyckligaste år

En ung kvinna söker efter mening och tillhörighet och åker tillbaks till Zimbabwe för att leta upp kvinnan som tog hand om henne de första åren. Resan leder till insikter om hennes egna livsval, präglade av föräldrarnas arbete för Svenska kyrkans mission på 1980-talet. Ester Chiedza Roxberg i samtal med Ulf Sjögren, präst Göteborg.

Medarrangör Natur & Kultur

10:00­–10:20 Sammanflätning

Samiska Inga läggs 1920 in på sjukhus som sinnessvag och kommer aldrig mer hem. Om svensk rasistisk historia och en tornedalsk släkts vilja att bära sitt arv och minnen med stolthet. Pia Mariana Raattamaa Visén i samtal med Karin Sarja, docent i kyrkohistoria och avdelningschef Kyrkokansliet.

10:30­­­–10:50 Sluten anstalt

Jonna börjar jobba på Kriminalvården – en sluten och sekretessbelagd värld som utomstående har liten insyn i. Till en början är hon fascinerad av allt på anstalten. Sedan blir hon varse verkligheten. Fanny Klang i samtal med Gudmund Erling, kriminalvårdspräst Göteborg.

Medarrangör Ordfront

11:00­–11:20 Att försvinna sig

När Signe i tidiga tonåren drabbas av anorexia sker det relativt smygande. Genom dagboksanteckningar av mor och dotter får vi följa hur sjukdomen bryter ner både den drabbade och anhöriga. Anna Bennich och Signe Bennich i samtal med Anders Rosengren, läkare och professor i molekylär medicin Göteborgs universitet.

Medarrangör Bazar

11:30­–11:50 Vem dödade min fotboll?

Fotbollen förändrades i grunden under 2000-talet, då oligarker köpte klubbar och diktaturer mutade till sig mästerskap. Berättelsen om världens mest älskade sport blev en enda: den om den starkes rätt och pengars betydelse. Hur blev det så? Simon Bank i samtal med Marika Palmdahl, präst Göteborg.

Medarrangör Forum

12:00­–12:20 Hämndprojektet

Varför har hämnden så dåligt rykte? Finns det ett rätt och ett fel sätt att reagera på trauma? Hur gör man egentligen för att återfå kontrollen när någon har gjort en riktigt illa? Kan hämnden göra dig fri? Jenny Jägerfeld i samtal med Birgitta Westlin, präst Göteborg.

Medarrangör Norstedt

12:30­–12:50 Vikarien

Lärarvikarien Anna söker stabilitet och mening efter utbrändhet. När hon möter Thomas ser hon nya möjligheter, men det förflutnas oro följer henne. I ett vardagligt ödesdrama om att leva på undantag utforskar svårigheterna med att finna sin plats i livet. David Norlin i samtal med Ludvig Lindelöf, präst Göteborg.

Medarrangör Weyler

13:00–13:20 Utge sig

Med filosofiska teorier och populärkulturella exempel ges perspektiv på samtidens äkthetsfixering. En skildring av en värld där kommersialiseringen av våra känsloliv har gjort att det vi mest begär alltid ligger bortom räckhåll. Saga Cavallin i samtal med Kerstin Dillmar, präst Sigtunastiftelsen.

Medarrangör Norstedt och Sigtunastiftelsen

13:30­–13:50 Fly från monster

En självbiografisk berättelse om skam, mod och överlevnad. Kärleken till dansen gav Dermot Clemenger kraft att bryta med en destruktiv uppväxtmiljö. I ett fattigt, katolskt hem på Irland plågades han av en känslokall och våldsam pappa. Dermot Clemenger i samtal med Marika Palmdahl, präst Göteborg.

Medarrangör Forum

14:00­–14:20 Den förlorade sonen

Narrativ poesi om sorg, kärlek och skam i vår samtid. Det är slängigt, drabbande, personligt och litet störigt. Det handlar om ett dött barn, om moderskapet, om kärnfamiljen och om att kanske lämna den. Caroline Ringskog Ferrada-Noli i samtal med Irma Schultz, kultursamordnare Stockholm.

14:30­–14:50 Människan under renovering

Essän var tänkt att ingå i en antologi om hoten mot forskningen, men en förvånad Lena Andersson refuserades. I den tidigare opublicerade essän beskrivs hur humaniora och samhällsvetenskap hotas av sin egen felaktiga människosyn. Lena Andersson i samtal med Fredrik Ivarsson, stiftsprost Göteborg.

Medarrangör Polaris

16:00­–16:20 Där man bränner böcker

Om förbjudna ord och utrensad litteratur. I USA förbjuds allt fler böcker i undervisning och i Sverige ifrågasätts vad som ska finnas på biblioteken. Yttrande- och tryckfrihetsfrågor är aktuellare än någonsin. Ida Ölmedal i samtal med Jakob Wirén, ärkebiskopens teologiska sekreterare.

16:30–16:50 Hitta hem

Med utgångspunkt i trappistmunken Thomas Mertons tankar om ett sant jag, visar Robert Eriksson hur vi kan hitta hem till oss själva – och till Gud. Om hur både populärmusik och kyrkofäder kan få oss att upptäcka det stora inom oss själva. Robert Eriksson i samtal med Pontus Nilsen, präst Göteborg.

Medarrangör Verbum