Scenprogram lördag

9:15–9:25 Morgonmeditation Riket inom räckhåll

I en tid som förlorat tron på framtid kan Lukasevangeliets bild av Jesus skapa öppningar mot en annan värld. Guds rike är fortfarande den radikalaste samhällsvisionen vi har. I sin morgonmeditation funderar Patrik Hagman på hur vi kan vi lära oss att se världen med Jesu omvandlande blick.

Medarrangör Spricka förlag

9:30–9:50 Dotterdottern

På 1980-talet är textilindustrin på fallrepet. Kathrine hatar tyg och textil och vill bort från småstadslivet och modersarvet. Hon påbörjar en planlös resa ut i Europa. Om identitet, arv och längtan efter ett eget liv. Susanna Alakoski i samtal med Lisbeth Gustafsson, journalist och författare.

Medarrangör Natur & Kultur

10:00–10:20 Marken, andligheten

Är svenska fjällturister kolonisatörer? En bok om andlighet, samiskhet och att vara en kolonisatör utan att förstå det. Här diskuteras brännande frågor kring Sápmi, vår svenska natur, tro, andlighet, ekologi och en ny Sverigebild. Petra Carlsson Redell i samtal med Lotta Fång, präst Tyresö.

Medarrangör Polaris

10:30–10:50 Trollet som hittade hem

På sin vandring för att hitta ett nytt hem stöter trollet Måns på skogens djur, tomtar, pysslingar och gårdsvättar. Han brottas med ensamhet och rotlöshet och längtar tillbaka till det han lämnat. Men nog finns det ändå något nytt därframme? Lars Lerin i samtal med Birgitta Westlin, präst Göteborg.

Medarrangör Bonnier Carlsen

11:00­–11:20 Dansaren och demonerna

För Hasse är dansen alltid hårt slit och stundtals eufori. Så möter han Tom och blir våldsamt förälskad. Men i ett 1960-tal där psykiatrin försöker bota homosexuella med sterilisering, elchocker och lobotomering är kärleken livsfarlig. Mian Lodalen i samtal med Susanne Olbing, präst Göteborg.

Medarrangör Romanus & Selling

11:30–11:50 Min psykiater

Har terapin ersatt själavården i det moderna samhället och i så fall till vilket pris? Om terapins begränsningar och om vad som går förlorat när vetenskapen tar över religionens roll. Milja Sarkola i samtal med Cristina Grenholm, professor i tros- och livsåskådningsvetenskap och kyrkosekreterare.

Medarrangör Förlaget

12:00­–12:20 Tillsammans

Vi lever i en tid där förtryckarna fått ny kraft. Var det självklart att det skulle gå som det gått? Nej, men det finns svar på vad som lett oss hit. Lasse Berg vill få oss att se både vår värld och oss själva i ett nytt ljus. Lasse Berg i samtal med KG Hammar, ärkebiskop emeritus.

Medarrangör Ordfront

12:30­–12:50 Far inte till havet

Det krypande, stigande vattnet är som en egen varelse. Det som en gång gav liv, blir ett ständigt hot. En mor protesterar och blir alltmer isolerad, medan dottern önskar lägga det som krävs bakom sig, för att få det som alla andra. Elin Anna Labba i samtal med Natalie Ramstedt, fil kand i biblioteks- och informationsvetenskap.

Medarrangör Norstedt

13:00­–13:20 Mjölk och människor

Äggen krossas. En pappa, en naken tjej och en ängslig burksoppskund hamnar i vild konflikt. Någon skrattar, någon gråter, och alla handlar mat. En seriedebut där mataffären är skådeplats för kris och komedi. Matilda Josephson i samtal med Patrik Hagman, docent i politisk teologi.

Medarrangör Galago

13:30­–13:50 Mödramärg

Två samiska kvinnor i två tidsåldrar, som båda slåss för sin tillvaro. Romanens nutida gruvhot är fiktivt, men inspirerat av liknande processer runt om i Sápmi där samer och naturskyddsorganisationer slåss för att freda markerna. Tina Harnesk i samtal med Åsa Nyström, biskop Luleå stift.

Medarrangör Bokfabriken

14:00­–14:20 Sikta mot stjärnorna

Austronat Marcus Wandt blev i januari den tredje svensken i rymden. Hur är det att sitta i en rymdraket och lämna jorden bakom sig? Vad föder det för tankar? Om människans tillvaro i detta stora universum och framtiden för vår planet. Marcus Wandt i samtal med Kristina Ljunggren, präst Stockholm.

Medarrangör Bonnier Fakta

14:30­–14:50 Uppochner

Livet går upp och ner för alla, men för den som lever med bipolär sjukdom är ofta topparna högre och dalarna djupare. Som bipolär gäller det att hitta sätt att balansera i mitten. Men hur? En överlevnadshandbok med hopp och konkreta tips. Henrik Wahlström i samtal med Maria Bergius, präst Göteborg.

Medarrangör Bonnier Fakta

16:00­–16:20 En sekund i evigheten

Fysikern Ulf Danielsson är känd för sin populärvetenskapliga och existentiella röst. Här samlas betraktelser över tidsresor, svarta hål och stjärn- och fågelskådningar. Tillsammans kan de läsas som en profan postilla, som tankar för dagen. Ulf Danielsson i samtal med Martin Modéus, ärkebiskop.

Medarrangör Fri Tanke

16:30­–16:50 Emmys Teorem

Emmys teorem beskriver upprepningsbarheten i naturen. Utifrån begreppet undersöker Julia Ravanis vad det är som formar våra idéer och gör oss till de vi är. Vad det är som ger oss energi att ta oss någonstans och håller balansen i tillvaron. Julia Ravanis i samtal med Elisabeth Hjorth, professor i litterär gestaltning Göteborgs universitet.

Medarrangör Natur & Kultur

17:00­–17:20 Från Kongo till Kumla

I sin självbiografi berättar Jacques Mwepu om uppväxten i Kongo, flykten till Sverige och om verkligheten på Sveriges anstalter. Vad det innebär att växa upp utan förebilder, om kärleken till familjen och viljan att hjälpa andra. Jacques Mwepu i samtal med Per Starke, avdelningschef Kyrkokansliet.

17:30­–17:50 Jag måste gå rätt in i elden

På Fogelstad var Honorine Hermelin en central gestalt i en kvinnorörelse som förändrade det svenska 1900-talet. Nu är kampen över och hon sitter på äldreboendet och tänker tillbaka på sitt liv. Kerstin Norborg i samtal med Anders Claesson, kultur- och bibliotekschef Sigtunastiftelsen.

Medarrangör Norstedt och Sigtunastiftelsen