Foto: Adolf Teodor Jansson / Göteborgs stadsmuseum

Sekelgamla bilder och fantasieggande föremål

”Välbekant men annorlunda – Historiska skatter från fem sekel” är en samutställning i Göteborgs Domkyrka och Tyska Christinae kyrka, som visar varsin del.

Sommarutställningen bjuder på historiska bilder och föremål från alla pastoratets kyrkor, Sjukhuskyrkan och Universitetskyrkan. Upplev Göteborgs domkyrkopastorats 400-åriga historia genom allt från en 1500-talsbiblel och målade illustrationer av ”Den nya kyrkan”, till 1960-talets kyrkbygge och en alldeles nysydd mässhake för barn av återvunnet material.

För att särskilt uppmärksamma det historiska Göteborg under stadens 400-årsjubileuem visas utställningen i både Domkyrkan och Tyska Christinae kyrka – Göteborgs två äldsta historiska församlingar, grundade 1619 respektive 1623.

”Välbekant men annorlunda – Historiska skatter från fem sekel” visas 5 juni – 31 augusti och följer kyrkornas öppettider. Den är den andra delen i Göteborgs domkyrkopastorats jubileumsutställningsserie ”Från världspolitik till kyrkliga skatter” som visas i pastoratets kyrkor åren 2021–2023.

Ett särskilt tack till Göteborgs stadsmuseum som bidragit med de historiska bilderna.

Utställningsbroschyren finns tillgänglig på svenska, engelska och tyska.