Coronablommor vid Tyska bron

Nyhet Publicerad Ändrad

Konstverket Coronablommor uppmärksammar och hedrar Coronans offer. Vid Tyska Christinae kyrka finns en minnesplats med utsikt över konstverket och inne i kyrkan finns möjlighet att lämna en minneshälsning och tända ett ljus.

Konstverket Coronablommor är en del av Göteborgs 400-årsjubileum och visas 28 maj – 15 november. Det ligger i Stora Hamnkanalen vid Tyska bron och går bäst att se dels från själva bron, dels från en särskilt utmärkt minnesplats vid Tyska Christinae kyrka. Under kyrkans öppettider finns också möjlighet att tända ett ljus och skriva i Coronablommornas egen minnesbok. Den kommer efter utställningens slut återlämnas till Göteborgs stad och är på så sätt en del av installationen.

– Jag vill synliggöra Coronans effekt i Sverige. Därför har jag följd Folkhälsomyndighetens statistik angående Coronarelaterade dödsfall och skapat järnblommor i återvunnen metall, en blomma per avliden. Jag hoppas att efterlevande och vårdpersonal som har kämpat för den avlidna får tröst från mitt verk, säger konstnär Geert van der Vossen.

Coronablommor i samma stil som de som visas i konstverket finns till försäljning i Tyska Christinae kyrka. De kostar 120 kr/st (swish eller kontant) och säljs utan vinstsyfte. 30 kronor för varje såld blomma går till församlingens diakonala verksamhet, med särskilt fokus på de som på olika sätt drabbats av Coronan och dess verkningar.

Tyska kyrkans öppettider: ti-fr 12-16, lö 11-15, sö 10-14. Obs, stängt midsommarafton, midsommardagen och 3 juli.

Installationen i Göteborg är ett samarbete mellan konstnär Geert van der Vossen, Tyska Christinae församling, Förvaltningen för kulturutveckling Västra Götalandsregionen och Göteborgs stad.