Foto: Jonatan Sverker

Gyllene väv vid Tyska Christinae kyrka

Den interaktiva konstinstallationen Gyllene väv visas under sommaren vid Tyska Christinae kyrka.

Konstverket är en del av Göteborgs 400-årsfirande och uppmärksammar tiden då Drottning Kristina lyfte Göteborg som ett kulturellt centrum i Europa. Den är placerad i parken på Tyska Christinae kyrkas norra sida, kyrkan som är döpt efter sin välgörare Drottningen.

Gyllene väv är en kombinerat visuell och musikalisk installation, där du som besökare bjuds in att spela på harpsträngarna. Konstinstallationen har formen av en 2,5 meter hög stiliserad harpa i kombination med ett solur, med gyllene trådar som sträcker sig upp i kyrkans torn och mot dess fasad. Soluret markerar tiden för Göteborgs födelse och de gyllene trådarna sträcker sig uppåt för att fånga den skönhet, harmoni och gemenskap som var essensen av Göteborgs barocktid.

Gyllene väv ingår i en serie om sju konstinstallationer som visas i centrala Göteborg under sommaren 2021. Det är skapat av konstnär Ruta Staeviciute och konstmontör Gavin Lewery och är ett samarbete mellan konstnären, Historieverket, Göteborg & Co och Tyska Christinae församling.

Konstverket visas den 5 juni – 24 augusti 2021.