Göteborg fyller 400 år

Göteborgs domkyrkopastorat firar Göteborgs 400-årsjubileum med jubileumsgudstjänster, konst, utställningar, föreläsningar, musik och mycket mer.

En strålande dag för staden – Göteborg 400 år!

Klockringning i 400 sekunder, Jubileumsgudstjänster, invigningar, vernissage och historiska stadsvandringar på tre språk. Göteborgs domkyrkopastorat firade sin stad med hjärta och glädje under hela helgen!

Sekelgamla bilder och fantasieggande föremål

”Välbekant men annorlunda – Historiska skatter från fem sekel” är en samutställning i Göteborgs Domkyrka och Tyska Christinae kyrka, som visar varsin del.

Gyllene väv vid Tyska Christinae kyrka

Den interaktiva konstinstallationen Gyllene väv visas under sommaren vid Tyska Christinae kyrka.

Pilgrimsled Göta Älv går genom centrum

Nu har nya pilgrimsleden med stopp i Göteborgs domkyrka och Tyska Christinae kyrka invigts.

Coronablommor vid Tyska bron

Konstverket Coronablommor uppmärksammar och hedrar Coronans offer. Vid Tyska Christinae kyrka finns en minnesplats med utsikt över konstverket och inne i kyrkan finns möjlighet att lämna en minneshälsning och tända ett ljus.