Dop

Dopet är en gåva från Gud att leva i och av. Vi behöver inte prestera något eller vara på något speciellt sätt för att ta emot dopet. Dopet innebär att få leva i förlåtelse, och vara välsignad. Att döpas innebär att bli en del av Jesu liv, död och uppståndelse.

DOPET – en startpunkt
Ja, dopet är förvisso en startpunkt till våra kristna liv. Den dagen du föddes, såg du dagens ljus för första gången i ditt liv. Det är en jordisk tilldragelse. Men i det ögonblick Du döptes, tändes livets ljus för dig – det ljus som heter Jesus Kristus. Det är en himmelsk händelse, som också innebär att du tas upp och välkomnas som ny medlem i Svenska kyrkan i den församling du tillhör. Så har det varit alltsedan den 1 januari
1996.

DOPET – ett livsprogram
”Mycket större än vad ord kan rymma är den gåva du oss ger i dopet…”(psalmbokens 383,vers 6)
Dopet är som en stor, fin present till dig, som är tänkt att användas och praktiseras. Med andra ord inte avsedd att sättas upp på en hylla och samla damm. Och inom parentes sagt, vill jag se det barn som tackar och tar emot en fin födelsedagspresent och sen lägger upp den i en bokhylla utan att se efter vad som fanns inuti. Vad är det då du fått för något fint? Jo, öppna och se efter:
• Du har fått ett nytt namn. Du kallas kristen.
• Du har fått en ny familj – den kristna gemenskapen i din församling, och i hela världen.
• Du har fått ett nytt medlemskap – det himmelska.
• Du har fått ett nytt liv – med gemenskap i Kristus.

Allt detta är avsett att omsättas i handling. Jesus säger i dopbefallningen: ”Gå ut och gör allafolk till lärjungar. Döp dem… Lär dem…”
DÖP! – sker en gång – kan inte göras om eller strykas ut.
LÄR! – det är ett livsprogram, att mer och mer lära känna den som Du är döpt till, Jesus Kristus.
Föräldrarna som bär fram sina barn till dopet får frågan: ”Vill ni att ert barn skall döpas till denna tro och leva med församlingen i Kristi gemenskap”
Föräldrarnas ”JA” härtill är en önskan att så ska ske.

DOPET – är fest och glädje
Vi vill här i församlingen lyfta dopet till den fest och glädje det faktiskt är. Därför går in i procession, med kors och ljus, när någon ska döpas. Att gå in i procession i kyrkan gör vi när det är extra fint och festligt. Korset som någon bär – visar att det är Jesus Kristus som går först, därefter följer de andra i ledet efter. Hur fint som helst, att följa Jesus, rent konkret.
Vid dopet delar vi ut ett dopljus, dopbrev och fadderbrev. Vi ger också de nydöpta en liten glasängel Men den får de inte ta med sig hem utan den kommer att hänga/stå kvar i kyrkan eller församlingshemmet tills vi
inbjuder till ett dopkalas, för alla de som döpts under året. Preliminärt blir detta ”ängladagen” nästa höst. I dopet finns mycket symbolik:

Dopljuset – påminner oss om Jesus som sa: ”Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus.” (Joh 8:12)
Dopvattnet – vatten är förutsättningen för allt liv. Livets vatten i en dopfunt, vill visa på Jesus Kristus som en källa att ösa Guds nåd ur.
Dopklänningen – vit färg, i kyrkan festens färg, men även för renhet och
oskuldsfullhet. Klänningen är för lång för att man ska växa i tro, och vid konfirmationen har man växt i den.

Lite praktiskt:

* Pastoratet har dopklänningar för uthyrning.

* Om lokalerna är lediga finns möjlighet att vara i församlingshemmen vid dopkalas.

* Vi har dopgudstjänst jämna veckor kl.11 och 14  som tid för gemensam dopgudstjänst. Då kan det bli flera barn som döps samtidigt – jätteläckert med kanske trippeldop! Snacka om fest!
* Men allra helst döper vi i söndagens gudstjänst – mitt i och med församlingen. Prata med nån av oss präster, eller ring 92060.

* Psalmförslag vid dop:

248 Tryggare kan ingen vara

381 Gud har en famn

383 Med vår glädje över livets under

384 Ett liv ur dina händer

723 När du ser en droppe glittra

791 Du vet väl om att du är värdefull

901 Lilla liv

928 Sov du lilla

Så: Välkommen att döpa ert barn in i den kristna gemenskapen i Gnosjö pastorat.

Läs mer om dopet:  www.svenskakyrkan.se/dop