Ny information ang. Corona/ Covid-19

Har du funderingar på hur Gimo pastorat förhåller sig till spridning av virus covid-19 Uppdaterad 18 januari 2022

Rutiner för Gudstjänst och kyrkliga handlingar

Anvisade sittplatser

De två främsta bänkarna är avstängda därefter markeras varannan bänk som avstängd. Varje person alternativt sällskap skall ha minst 1 meters avstånd framåt, bakåt och i sidled. Fler personer är endast tillåtet om lokalen är tillräckligt stor att anvisningar om avstånd kan följas. Ingen av våra kyrkor möjliggör detta.

Skäfthammars kyrka upp till 50 personer med max 6 personer i varje bänk.
(Sällskap om 8 ryms inte i bänkarna)

Hökhuvuds kyrka upp till 50 personer med max 8 personer i varje bänk.

Ekeby kyrka upp till 50 personer med max 8 personer i varje bänk.

Gudstjänst firas med anvisade sittplatser fram till och med 12 februari. Gudstjänst med anvisade sittplatser kan mässa inte firas, då Gudstjänstdeltagarna lämnar sina platser och rör sig i rummet. Mässa kommer att erbjudas som enskild kommunion vid öppen kyrka i Skäfthammar varannan fredag i januari februari.

Begravningsgudstjänst

Vid begravningsgudstjänst är det 50 personer vid både avsked i och utanför kyrkan.

Munskydd kan användas vid begravning då det är svårt att hålla distans i samband med avsked. Vi erbjuder möjlighet att använda munskydd för att minska risk för eventuell smittspridning. Munskydd finns i anslutning till entrén.

Dop / vigsel gudstjänst

max 20 personer

I samband med dopgudstjänst förekommer moment då vederbörlig distans omöjligt kan hållas. Önskar tjänstgörande präst ha skyddsutrustning under dopgudstjänsten är detta möjligt och vi erbjuder dopfamiljen möjlighet att använda munskydd. För att minska risken för smittspridning så tillåt inga faddrar eller syskon medverka framme i koret. Endast föräldrar och dopbarnet deltar i procession och vistas i koret.

För att vigselgudstjänst skall kunna firas på ett smitt säkert sätt så står brudparet ca 1 m från altarringen. Då bön över ringarna skall ske lämnas dessa över på ett litet fat som tjänstgörande präst sträcker fram och återlämnar dem på samma sätt. För att minska risken för smittspridning så tillåt endas en tärna/brudnäbb och en marskalk/bestman att delta i procession och vistas i koret.

Våra präster finns som vanligt tillgängliga för samtal.
Towe Wandegren Komminister (präst) 0173-408 57
Lotta Wellsten Kyrkoherde 0173-600 06