Kapellbyggnad i gult tegel med skorsten.
Foto: Roger Johansson

Gamla krematoriet på Kviberg blir miljövänligare

De gamla ugnarna byts mot nya som värms med det miljövänligare biobränslet RME. Dessutom renoveras byggnaden invändigt.

Kyrkogårdsbesökare kommer inte att påverkas i någon större utsträckning av arbetet. Entreprenörerna är medvetna om att de arbetar på en begravningsplats och kommer att visa största möjliga hänsyn.

Parkeringsplatserna nordväst om krematoriet försvinner under byggtiden eftersom vi behöver ställa arbetsbodar och avfallscontainrar där. Dessutom stängs kransgården vid krematoriet – den yta där kistdekorationer och andra blommor placeras efter begravningsceremonier. Under byggtiden placeras blommorna i stället i kransgården vid Sankt Olofs kapell längre in på Kvibergs kyrkogård.

Varsam renovering

Gamla krematoriet är inrymt i det som tidigare var Helga korsets kapell och byggnaden är K-märkt. Därför måste vi renovera och bygga om med varsamhet. Arbetet sker under överinseende av Länsstyrelsen, berättar Roger Johansson som är chef för verksamhetsområde krematorium, fastighet och anläggningsarbete i begravningssamfälligheten.

- Exempelvis har vi demonterat ett gammalt vackert kyrkfönster graverat av Simon Gate. Vi har placerat det i ett förråd för att det inte ska gå sönder. Vi har också anlitat Erséus arkitekter som har ritat vårt nya krematorium. De har koll på bland annat färgsättning, armaturer, att vi använder ljudabsorbenter i rätt material och färger.

För miljöns skull

Skälen till att vi byter ut de gamla kremationsugnarna är framför allt miljömässiga. Ett av begravningssamfällighetens viktigaste miljömål är att vår verksamhet ska vara helt fossilfri år 2030. Övergången till att använda biobränslet RME (rapsmetylester) i samtliga krematorieugnar är ett viktigt steg på vägen. RME används redan i de fyra ugnarna i nya krematoriet, som ligger i direkt anslutning till det gamla.

- Den invändiga uppfräschningen är också nödvändig, där är slitet och trångt. Vi lägger nya golv och målar väggarna för att det ska bli lättare att hålla rent och sätter upp ljudabsorbenter för att det ska bli en bra arbetsmiljö, berättar Roger Johansson.

Arbetet med att riva ugnarna började måndagen den 3 oktober. Någon gång under första kvartalet 2024 beräknas ugnsbyte och renovering vara klar.

Läs mer:  Krematoriet i Göteborg

Fakta: Ombyggnad för 52 miljoner

• Helga korsets kapell ritades av arkitekt RO Swensson och invigdes samtidigt som kyrkogården   1935.
  • År 1999 togs ett nytt krematorium (som numera kallas gamla krematoriet) i bruk i kapellet.
  • Det som vi nu kallar nya krematoriet invigdes 2017 och är sammanlänkat med det gamla med glasgångar.
  • De fyra befintliga ugnarna i gamla krematoriet byts mot två nya som värms med rapsmetylester, RME.
  • Budget för nya ugnar och invändig renovering är 52 miljoner kronor.
  • Entreprenörerna vi anlitar är Mitab, Erséus arkitekter och Bengt Dahlgren.

Fakta: Över 6 000 kremationer per år

• Göteborgs begravningssamfällighet utför cirka 6 500 kremationer per år i krematorierna på Kviberg.
  • Vi har miljötillstånd från Länsstyrelsen för att årligen utföra 10 000 kremationer med sex ugnar.
  • Under pandemin har vi fått dispens för att använda alla de åtta befintliga ugnarna.
  • Efter ombyggnaden kommer vi endast att ha sex ugnar, men det finns ändå kapacitet för 10 000 kremationer årligen.