Ett barn leker med såpbubblor.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Vår profil

Svenska kyrkan i Gävles förskolor – förskolor i det lilla sammanhanget med det stora innehållet.

Svenska kyrkans förskolor speciella profil är att arbeta med att öka förståelsen för sig själv och andra, därför har förskolorna ett gemensamt fadderbarn. Förskolorna arbetar också med ”Barn hjälper barn”, ett socialt projekt där barnen lär sig att göra saker för andra barn.

Vi arbetar också med värdefulldagen för att alla barn ska veta att de är värdefulla. Rocka sockorna arbetar vi också med för att öka förståelsen för alla människors lika värde. Kristendomen och andra religioners traditioner är en viktig del av vår profil.

Utgångspunkten i allt vårt arbete är läroplanen och vi arbetar kontinuerligt med naturvetenskap, teknik, matematik, språk, kommunikation och barns inflytande. Dessutom har vi ett normer-värden och likabehandlings arbete, enligt läroplanen.

Svenska kyrkans förskolor i Gävle kännetecknas med orden: trygghet, respekt, hänsyn, ansvar och framtidstro.