Statyn Milles änglar

Tillsammans, men med avstånd, tar vi oss igenom denna svåra tid!

En hälsning från kyrkoherde Karin Sarja

När det är svårt söker vi oss oftast till varandra för att få och vara stöd. I det goda mötet kan vi växa och läka. Till vardags erbjuder Svenska kyrkan i Gävle därför en mängd olika platser där människor kan träffas och få må bra. Det handlar om allt från Öppet hus, musiklek, miniorer, föräldrautbildning och ungdomskvällar till körer, Danslovers och en mängd andra grupper.

Men sedan i mars i år är inget som vanligt. Svenska kyrkan i Gävle har precis som andra varit tvungna att ställa in mötesplatser och verksamheter. Under våren nästan helt, men med digitala möten, för att under hösten kunna öppna upp lite igen. Nu har dock smittspridningen ökat. Därför är kyrkan återigen tvungen att ställa in och ställa om för att på så sätt värna människors liv och hälsa, och säkerställa att vården klarar den belastning som redan är och ökar alltmer.

Det innebär att vi endast firar gudstjänst som sänds via webb eller på annat digitalt sätt. Begravningsverksamheten fortsätter, dop- och vigselgudstjänst firas med maximalt 8 personer närvarande inklusive medverkande medarbetare. I övrigt ställs alla våra aktiviteter in.

Vi var många som hoppades att pandemin nu skulle vara över och att allt skulle bli mer som vanligt igen. Nu blev det precis tvärtom. Flera av oss kommer kanske att bli mycket sjuka. Många andra blir arbetslösa och/eller får se sin ekonomi försämras. Den påtvingade ensamheten kan återigen bli påtaglig för den som bor ensam. Pandemin kommer troligen att få stora konsekvenser som vi ännu inte kan överblicka.

I tider av oro söker sig människor till kyrkan och även om vi nu inte kan fira gudstjänster står våra kyrkor öppna för bön och ljuständning. I kyrkorna finns det möjlighet att få enskilda samtal på ett säkert sätt. På vår hemsida kan du också hitta kontaktuppgifter för att samtala om det som tynger dig just nu. Hör av dig!

Kyrkan vill alltid vara med för att bygga ett gott samhälle och vara ett stöd för den enskilde. Just nu kan vi inte vara det på sätt som vi är vana vid, men genom att vara stöd för varandra och vara medmänniska på andra sätt, dock med en viss distans, så tar vi oss igenom även denna svårighet - tillsammans.

Med önskan om Guds välsignelse,

Karin Sarja, kyrkoherde, Svenska kyrkan i Gävle