Politiskt obundna i Svenska kyrkan

Två lokala frågor skiljer Posk från andra nomineringsgrupper:

Vi vill inrätta verksamhetsråd där några av de som är aktiva i den lokala kyrkan bildar styrelse. De och personalen vet hur verksamheten blir bäst just där. När församlingsråden avskaffades minskade demokratin. Kyrkforum som införts är en bra träffpunkt, men är inte en del av förtroendeorganisationen.

Vi vill undvika att sälja församlingshem och kyrkor. Ekonomin är tuff, men vi vill försöka hitta andra lösningar. Att hyra eller bygga nytt blir knappast billigare. Kyrkan ska finnas nära – som växthus alla dagar.

Gudstjänsterna är centrum i kyrkans liv. Utan dem, är vi inte längre kyrka. Kyrkan välkomnar alla. I olika former av gudstjänster kan vi tillsammans söka svar och hitta gemenskap med Gud och varandra¸ finna livsmening och glädje.

Kyrkan ska finnas där när kriser drabbar oss. Det diakonala arbetet ger hjälp till självhjälp. Nya grupper behöver mötas av respekt, generositet och professionalitet.

Undervisning om vad kristen tro är idag behöver utvecklas. Alla ska kunna få lära sig mer – på sätt som passar idag. Vi vill särskilt satsa på konfirmandarbetet med en pedagogik för unga. Kyrkan ska vara öppen och modig.