Begravningsverksamheten i Coronatider

Kyrkogårdsenhetens expeditioner har stängt för besök. Här finns de restriktioner som gäller.

Kyrkogårdsenhetens kansli och kyrkogårdsföreståndarens expedition är stängda för besök tills vidare på grund av coronapandemin.

För att få den hjälp du behöver hänvisar vi dig att kontakta oss på
026 -17 05 60
gavle.kyrkogardsenheten@svenskakyrkan.se

Begravningsverksamheten

Vi som representerar begravningsverksamheten och Svenska kyrkan i Gävle skriver med anledning av den märkliga tid, präglad av det nya coronaviruset, som vi alla lever i just nu.

Med hänvisning till att vi kan befara ett ökat tryck på begravningsverksamheten under de kommande månaderna önskar vi att anhöriga inte skjuter upp begravningsakten. Rådet till äldre att inte delta, och de begränsningar som finns när det gäller att samla människor kommer förmodligen kvarstå under en längre tid. Men vi önskar ändå inte att man skjuter upp begravningsceremonier.

Vi vill försöka se till att förvaringstiderna i bisättningslokalerna och på krematoriet blir så korta som möjligt i stället för att förlängas. Vi vill också påminna om att anstånd från Skatteverket krävs om kremation eller gravsättning av kista inte sker inom en månad från dödsdag.

Många begravningsbyråer kan idag bistå med livestreaming av begravningsceremonierna. Det kan vara användbart för familjemedlemmar och vänner som inte kan eller bör närvara på plats vid ceremonin. Som en valmöjlighet till att hålla begravningsceremonin i kapell eller kyrka kan man vara utomhus vid graven. Folkhälsomyndighetens rekommendationer gällande antal vid samlingar gäller såväl inomhus som utomhus.

Ett annat alternativ är att genomföra kremationen före eventuell begravningsceremoni. När kremation är genomförd ska askan efter den avlidne gravsättas inom ett år efter kremationsdag. Akt med urna blir således ett alternativ om ni önskar vänta med en eventuell begravningsceremoni.

Vi har förståelse för att dessa frågor inte är lätta att ta till när man just förlorat en anhörig och är mitt i sorgen. Vårt råd är att ni tidigt börjar ordna med de praktiska delarna av en begravning, antingen själva eller med hjälp av en begravningsbyrå. Begravningsbyråerna i närområdet har stor kunskap om vad som är extra viktigt att tänka på just nu.

Har ni frågor kan ni kontakta Roger Bergel, kyrkogårdschef för Svenska kyrkan i Gävle, 026 - 17 05 09 eller roger.bergel@svenskakyrkan.se

Följande gäller från 1 juni 2021

• Uppståndelsens kapell har med anledning av lokalens storlek en begränsning på 15 deltagare exklusive tjänstgörande personal.
  • Det Eviga Livets kapell har med anledning av lokalens storlek en begränsning på 40 deltagare exklusive tjänstgörande personal.
  • Ceremoniplatsen har med anledning av platsens utformning en begränsning på 60 deltagare exklusive tjänstgörande personal.
  • Gravsättningar har en begränsning på 100 deltagare exklusive tjänstgörande personal.

Dessa begränsningar gäller så länge Folkhälsomyndighetens allmänna råd om att hålla avstånd är aktuella.