Fotoutställning - Tro, hopp och kärlek

Heliga Trefaldighets kyrka 14 juni - mitten av augusti

En fotoutställning av natur- och fotokonstnären Stefan Hessman om Janne 59 år som levt i hemlöshet i 15 år.

Det är en utställning som vill försöka visa det komplexa med av att vara människa. Att vara ensam, frusen, skamfylld, sjuk och bära på tunga sorger, men också mitt i detta finna ro, värme, glädje och gemenskap. Det utan att för den skull romantisera eller försköna ett liv i hemlöshet – utan bara berätta att så här kan livet också vara.

Det började med att de möttes i en kyrka för cirka två år sedan. Den ene i sitt yrke som väktare, den andre som sökte sig till värmen i kyrkan, få dricka en koppkaffe och prata med andra. Stefan Hessman har arbetat som väktare i 20 år och har stött på många människor som har det svårt och som lever ett hårt liv. Janne som han mötte i kyrkan på sina arbetspass har varit hemlös sedan 2007. De började samtala, fann varandra och när Janne fick se Stefans bilder bjöd Janne in Stefan att följa hans liv med dennes kamera.
-Jag ville berätta om mitt liv, visa min vardag som hemlös för att andra ska förstå att jag är en människa som alla andra. Jag vill visa att vi hemlösa också finns. Berätta vår historia. Det är olyckliga omständigheter som gjort att jag hamnat här och inget jag har valt. Det är ett sorgligt liv som jag aldrig någonsin har vant mig vid, säger Janne.

Sommartid bor Janne i någon park och sover ofta på en bänk, men när det blir kallare försöker han hitta ett vindskydd i skogen någonstans i Gävle. Han kan inte bo i Härbärget för det är för rörigt, hans sjukdom gör att han måste ha lugn och ro, något han får i skogen, det är hans skyddsmantel.

Det var den psykiska sjukdomen som gjorde det omöjligt för Janne att behålla sin bostad. Janne försöker alltid att ha dagliga rutiner, om han inte är för sjuk, att hitta toalett och sköta sin hygien är en kamp. En vana som Janne har är att besöka Heliga Trefaldighets kyrka när den är öppen. Här kan han känna sig trygg och känna andlig närvaro. Han deltar också i Smörgåskyrkan, en mötesplats på måndagar i Heliga Trefaldighet, då människor träffas för att be, sjunga, tända ljus, ha andakt och äta tillsammans.

Hemlöshet väcker känslor hos andra. Ibland ilska, flera gånger har han blivit överfallen av människor som vill illa. Otryggheten finns kvar efter dessa händelser och går inte över, menar Janne. Men han möter också väldigt mycket kärlek och värme. Människor som verkligen bryr sig och som har blivit hans vänner.
- Ett hem är ju det bästa och en säng, något som jag ständigt längtar och hoppas på, säger Janne.
Stefan Hessman har ställt ut sina fotografier tidigare i olika sammanhang. Med detta projekt ville han visa hur vi människor sviker varandra när vi tillåter att vissa inte har tillgång till ett hem. Att alla människor kan hamna utanför och det gör oss bräckliga.

Fotoprojektet har pågått i ett halvår och i denna utställning får du se några av bilderna som de vill visa. Till varje bild finns en text som Janne har skrivit.